Talvimaisema Kolin huipulta Pieliselle.

Kolin Turpokäräjillä painavaa puhetta ajankohtaisesta ulko- ja turvallisuuspolitiikasta

Millainen on Suomen nykyinen turvallisuustilanne ja tulevaisuuden haasteet? Tästä on luvassa syvällistä tietoa Kolin talvisessa kansallismaisemassa lauantaina 13.1.2024 järjestettävillä Kolin Turpokäräjillä, joilla puhutaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Aiheesta on tarjolla useita huippuasiantuntijoiden luentoja ja paneelikeskusteluja. Turpokäräjäjillä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia, verkostoitua ja jakaa ajatuksia upeassa ja rennossa ympäristössä. Mukaan mahtuvat niin asiasta kiinnostuneet harrastajat, yritykset kuin asiantuntijat ja vaikuttajatkin.

– Uskomme vakaasti siihen, että ulkopolitiikasta ja turvallisuudesta on puhuttava demokratiassa ymmärrettävästi. Muinaisena kohtaamis- ja käräjäpaikkana tunnettu Koli on erinomainen ympäristö puida yhdessä kansakunnan elintärkeitä kysymyksiä. Asiantuntevan ohjelman ohella pidämme tärkeänä, että aiheesta kiinnostuneet voivat tavata vapaamuotoisen keskustelun merkeissä. Turpokäräjillä saa puhua ulkopolitiikasta kylliksensä, lupaa Karjalan tutkimuslaitoksen johtaja ja Joensuun Paasikivi-seuran puheenjohtaja Petri Kahila.

Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitos hoitaa parhaillaan Joensuun Paasikivi-Seuran kiertävää puheenjohtajuutta. Vuonna 1965 perustetun seuran tavoitteena on edistää tietoutta ulkopolitiikasta ja Suomen asemasta maailmassa eri kansalaispiirien keskuudessa. Nykyisessä maailmantilanteessa ulko- ja turvallisuuspoliittisten teemojen päivittäminen ja syventäminen ja laadukkaan ohjelman tarjoaminen aiheesta kiinnostuneille on erityisen tärkeää.

Monipuolinen tapahtuma yhteistyöllä

Turpokäräjät järjestävät yhteistyössä Joensuun Paasikivi-seuran ja Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksen kanssa Ulkopoliittinen Instituutti, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Joensuun yliopiston tukisäätiö sekä Karelia-ammattikorkeakoulu ja maakuntalehti Karjalainen. Tapahtuman tuotannosta vastaavat Karelia-ammattikorkeakoulun Y-Akatemian opiskelijat.

Turpokäräjille tulonsa ovat varmistaneet muun muassa Ulkopoliittisen instituutin johtava tutkija Charly Salonius-Pasternak, johtava tutkija Matti Pesu, tutkijatohtori Iro Särkkä ja vanhempi tutkija Ville Sinkkonen. Jo nyt kannattaa varmistaa osallistumismahdollisuus paikan päällä.

Tapahtuman virallinen ohjelma järjestetään Kolin Luontokeskus Ukon auditoriossa 13.1.2024 kello 9.00–17.15. Ohjelmalipun lisäksi päivällispaketin ostajat voivat osallistua myös tapahtuman illalliselle. Tapahtumatietojen päivityksiä kannattaa seurata verkkosivulta ja varata paikka ajoissa paikanpäälle auditorioon ja vapaamuotoisiin keskusteluihin. Koska paikkoja on rajallinen määrä, tilaisuuteen yhdistetään mahdollisuus seurata päiväohjelmaa myös sanomalehti Karjalaisen striimauksesta.

– Ulko- ja turvallisuuspoliittisista teemoista käytävän keskustelun aktivoimiselle, päivittämiselle ja monipuolistamiselle yhteiskunnassamme on maailman tapahtumien vuoksi iso tilaus. Haluamme tällä aloitteella herätellä myös mahdollisuutta tehdä Pohjois-Karjalasta aktiivinen toimija tällä saralla. Sen mahdollisuuden näyttää tämän tapahtuman onnistuminen. Tavataan siis tammikuussa Kolilla, Petri Kahila sanoo.

Tutkimusjohtaja Petri Kahila, puh. 050 411 8445, petri.kahila(at)uef.fi

Tutkimuspäällikkö Minna Piipponen, puh. 050 442 3347, minna.piipponen(at)uef.fi