Avoin yliopiston ilmoittautuminen syksy 2021.

Kohti uuden oppimista – opiskelun aloittaminen ja suunnittelu avoimessa yliopistossa

Avoimen yliopiston kevätlukukauden ilmoittautuminen avautuu jo joulukuussa aikavälillä 13.-15.12.2021. Nyt on hyvä aika suunnitella kevään opintoja!

• Teksti Ina Grönlund

Marraskuu on saapunut keskuuteemme. Vesisateen, koleuden ja väsymyksen keskellä arkinen aherrus puuduttaa hetkittäin ja ajatukset suuntautuvat jo valoisimpiin aikoihin. Pimeimpien hetkien keskellä kehotetaan keskittymään niihin asioihin, jotka tuovat sinulle hyvää mieltä ja energiaa. Arkisen puurtamisen keskellä myös uudet jutut voivat olla se kantava voima, jonka avulla jaksamme läpi pimeyden. Oletko pysähtynyt pohtimaan, mikä voisi olla sinulle tämä uusi juttu?

Uuden oppiminen ja asioiden oivaltaminen lisäävät hyvää oloa, kokemusta minäpystyvyydestä ja auttavat ymmärtämään ympärillämme tapahtuvia asioita. Kanavia uuden oppimisen äärelle on monia: toinen katsoo YouTubesta videoita, yksi kuuntelee podcasteja ja kolmas hakeutuu kirjojen äärelle. Uuden oppimisen äärelle pääsee myös avoimen yliopiston opintojen kautta, jossa opintoja on tarjolla valtavasti eri tieteenaloilta. Pystyt ehkä suoriltaan kertomaan, mitkä opinnot voisivat sinua kiinnostaa tai mikä tieteenala on sinua aina kiehtonut. Omaa sisäistä ääntä kannattaa kuunnella tarkalla korvalla, koska yleensä tuon äänen sanomisissa on jokin perä. Sisäisesti kumpuava kiinnostus jotain asiaa kohtaan kantaa aina tavoitteena pidemmälle kuin ulkoapäin saneltu tavoite.

Vaikka tunnistaisitkin itsessäsi innostuksen lähteä opiskelemaan uutta, niin et ehkä ymmärrä miten opintoihin pääsee käsiksi tai missä järjestyksessä opintoja kannattaisi lähteä tekemään? Tai pohdit uuden oppimista suhteessa nykyisiin työtehtäviisi, etkä oikein hahmota millaiset opinnot voisivat olla juuri sinulle sopivia? Ehkä olet seurannut tarkalla silmällä jotain yhteiskunnassa meneillään olevaa ilmiötä ja toivoisit voivasi ymmärtää sitä syvällisemmin? Tai olet jo löytänyt oikeat opinnot, mutta yliopisto-opinnot tuntuvat liian suurelta harppaukselta? Paikantuupa halusi oppia uutta tai alkuun pääsemisen ongelmat mihin tahansa, niin sinun ei tarvitse painia yksin näiden kysymysten parissa. Uuden oppimisessa on läsnä myös tarve suunnitelmallisuudelle, varsinkin jos tavoitteenasi on opiskella yksittäisiä kursseja laajemmin.

Uuden oppiminen ei ole yksittäinen harppaus – kompastelu matkalla kuuluu asiaan ja olet varmasti kuullut sanonnan ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”. Hyvällä suunnittelulla opintojen suorittaminen ei jää arjen muiden kiireiden jalkoihin. Kalenterista varatut opiskeluhetket auttavat opintojen edistämisessä, jaksottavat tekemistä ja auttavat välietappien saavuttamisessa. Muista, että opintojen suunnittelu itsessään on myös opintojen edistämistä. Aikataulut voivat elää eikä kaikkea voi ennakoida, mutta suunnittelulla luot raamit omalle tekemisellesi ja tavoitteen saavuttamiselle. Kun ennen opiskelun aloittamista selvität käytännön asiat, kuten kurssi-ilmoittautumiset, aikataulut ja suoritustavat, voit kohdentaa energiasi oleelliseen eli uuden oppimiseen! Muista kuitenkin aina oleellisin asia opintojen suorittamisessa: ole armollinen itseäsi kohtaan ja anna itsellesi myös aikaa uuden asian äärellä.

Kaikkea edellä tullutta ei sinun tarvitse ratkaista yksin. Voit aina ottaa yhteyttä avoimen yliopiston opinto-ohjaajiin tai oppiaineen suunnittelijoihin. Olemme täällä sinua varten ja haluamme, että onnistut opinnoissasi. Ilmoittautuminen kevään opetukseen avautuu taas joulukuun puolessavälissä. Nyt onkin hyvä hetki suunnitella opintoja ja haaveilla marraskuun pimeyden keskellä sinua innostavista tavoitteista!

Tarjoamme opinto-ohjausta opintojen suunnittelun tueksi. Ota meihin yhteyttä ja mietitään yhdessä opintojesi taivalta!

Tutustu avoimen yliopiston opetustarjontaan.