Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Varhaiskasvatuksen opiskelija lukemassa kirjaa lapselle.

KM Heidi Chydenius, väitös 21.11.2025: Pedagogisen yhteisöohjauksen kehittäminen voisi olla yksi keino vastata varhaiskasvatuksenopettajien pulaan

Ohjauksen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan filosofisessa tiedekunnassa Joensuun kampuksella.

Mikä on väitöstutkimuksesi aihe? Miksi aihepiiriä on tärkeää tutkia? 

Väitöstutkimuksessani tarkastelen varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan opetusharjoittelun pedagogista ohjausta päiväkodin työyhteisön yhteisöllisenä toimintana. Aiempi tutkimus osoittaa, että opetusharjoittelun onnistuminen ja mahdollisuus ammatilliseen kasvuun ovat merkityksellisiä varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan alalle kiinnittymisen näkökulmasta. Ohjausalan tutkimus osoittaa puolestaan, että harjoittelun ohjaukseen osallistuu koko työyhteisö – osin tiedostamattakin. Vaikuttaa siis siltä, että kun päiväkodin työyhteisö rakentaa ja vahvistaa yhteistä tietoisuutta opetusharjoittelun pedagogisesta ohjaustehtävästä, edistää se varhaiskasvatuksen opettajan alalle kiinnittymistä.

Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida, millainen merkitys pedagogisella yhteisöohjauksella on varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymiselle sekä päiväkodin moniammatillisen työyhteisön toiminnalle.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tulokset tai havainnot?

Väitöstutkimukseni osoittaa, että pedagogisesta yhteisöohjauksesta hyötyvät sekä opiskelija että työyhteisön jäsenet. Pedagoginen yhteisöohjaus mahdollistaa opiskelijan kokonaisvaltaisen asiantuntijuuteen kasvun, jolloin ohjauksessa tulee huomioitua opiskelijan sivistysprosessi laaja-alaisesti. Päiväkodin työyhteisön työhyvinvointi paranee perustehtävän kirkastumisen myötä, kun työntekijät jäsentävät ohjaustoiminnassa yhteistä perustehtäväänsä. 

Pedagoginen yhteisöohjaus tarjoaa päiväkodin henkilöstölle mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen muun muassa opiskelijan tarjoamien mallien ja yhteisen reflektion kautta. Lisäksi pedagoginen yhteisöohjaus tarjoaa alustan opiskelijalle ja työyhteisön jäsenille tarkastella ja jäsentää päiväkodin moniammatillista työtapaa.

Miten väitöstutkimuksesi tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä?

Esitän väitöstutkimuksessani pedagogisen yhteisöohjauksen määritelmän, jonka toivon herättävän keskustelua yhteisöllisesti toteutettavasta ohjauksesta niin ohjausalan tutkimuksen kentällä kuin erilaisilla ammatillisilla kentillä. 

Pedagogisen yhteisöohjauksen kehittäminen voidaan nähdä merkityksellisenä erilaisilla koulutuksellisilla kentillä, koska tiukkenevan talouden myötä koulutukset vaikuttavat siirtävän ohjaustehtävää yhä enenevissä määrin työelämän kentälle. Lisäksi esitän pedagogisen yhteisöohjauksen kehittämisen tueksi ehdotuksia niin päiväkoteihin kuin yliopiston ja päiväkotien välisen yhteistyön vahvistamiseksi. Tietoisempi pedagogisen yhteisöohjauksen kehittäminen on yksi mahdollinen keino selättää kansalliseksi haasteeksi muuttunutta pulaa varhaiskasvatuksen opettajista ja tukea varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kiinnittymistä ammattiin.

Mitkä ovat väitöstutkimuksesi keskeiset tutkimusmenetelmät ja -aineistot?

Väitöstutkimukseni tieteenfilosofiset lähtökohdat kytkeytyvät sosiaaliseen ontologiaan ja epistemologiset lähtökohdat sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimusaineistot koostuvat kielellisistä aineistoista, joiden tulkitsen muodostavan kuvauksia yhteisöissä tuotetusta tiedosta ja yhteisön toimintatavoista. Väitöstutkimukseni käynnistyi Helsingin yliopiston kehittämis- ja tutkimushankkeissa, joiden tavoitteena oli vahvistaa yliopistojen ja harjoittelupäiväkotien välistä yhteistyötä ja kehittää ohjausta. Väitöskirjani kahden ensimmäisen osatutkimuksen aineisto on kerätty hankkeiden aikana. Viimeisen osatutkimuksen aineiston keräsin osana opetustehtävääni Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen opettajan opintosuunnassa. Olen lähestynyt aineistoja erilaisin kielellisen aineiston analysointiin käytettyjen tutkimusmenetelmien avulla.

Väitöstilaisuus 

Väittelijän kuva

Väitöskirja verkossa