Eläkeläisiä kävelyllä

Kivun hoito vähensi psykoosilääkkeiden käyttöä Alzheimerin tautia sairastavilla

Psykoosilääkkeiden ja bentsodiatsepiinien käyttö vähenee Alzheimerin tautia sairastavilla opioidilääkkeen käyttöönoton yhteydessä, osoitti Itä-Suomen yliopiston tuore tutkimus. Opioidit ovat vahvoja kipulääkkeitä. Psykoosilääkkeitä ja rauhoittavia bentsodiatsepiineja käytetään usein Alzheimerin tautiin liittyviin, vaikeahoitoisiin käytösoireisiin, joiden laukaisevana tekijänä saattaa olla myös kipu. Tulokset julkaistiin International Psychogeriatrics -lehdessä.

Tutkimuksessa havainnoitiin psykoosilääkkeiden ja bentsodiatsepiinien käytön yleisyyttä kuukausittain, kuusi kuukautta ennen ja jälkeen opioidin käytön aloituksen. Opioidilääkityksen aloittamisen jälkeen sekä bentsodiatsepiinien että erityisesti psykoosilääkkeiden käyttö väheni.

Psykoosilääkkeiden ja bentsodiatsepiinien käyttö on hyvin yleistä Alzheimerin tautia sairastavilla, mutta niiden käyttöön liittyy huomattavia riskejä, eikä pitkäaikaiskäyttöä käytösoireisiin suositella. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu kivun hoidon vähentävän Alzheimerin tautia sairastavien käytösoireita. Nyt julkaistu tutkimus on ensimmäinen, jossa havaittiin käytösoireiden lääkityksen vähenevän kivun hoidon myötä. Tämä oli myös ensimmäinen väestötason tutkimus aiheesta. Tulokset vahvistavat aikaisempaa käsitystä kivun tunnistamisen ja hyvän kivun hoidon tärkeydestä muistisairailla.

Tulokset saatiin suomalaisiin rekisteriaineistoihin perustuvasta MEDALZ-tutkimuksesta, jossa seurattiin vuosien 2010–2011 välisenä aikana Alzheimerin sairastavia opioidi-kipulääkkeen aloittaneita 3 327 henkilöä. Heille valittiin tautia sairastavat iän, sukupuolen ja asuinalueen suhteen vastaavat vertailuhenkilöt, jotka eivät aloittaneet opioidilääkitystä.

Aleksi Hamina, proviisori, nuorempi tutkija, Itä-Suomen yliopisto, Farmasian laitos, Kuopio, aleksi.hamina(at)uef.fi

Sirpa Hartikainen, geriatrisen lääkehoidon professori, Itä-Suomen yliopisto, Farmasian laitos, Kuopio, sirpa.hartikainen(at)uef.fi

Tutkimusartikkeli:

Impact of opioid initiation on antipsychotic and benzodiazepine and related drug use among persons with Alzheimer’s disease.

Aleksi Hamina, Piia Lavikainen, Antti Tanskanen, Anna-Maija Tolppanen, Jari Tiihonen, Sirpa Hartikainen, Heidi Taipale. International Psychogeriatrics. Julkaistu verkossa 21.3. 2018.  https://doi.org/10.1017/S1041610217002897