Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan slogan.

Kestävän resurssiyhteiskunnan tiedetapahtuma houkuttelee 200 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta Kuopioon 3.–4.11.

Itä-Suomen yliopisto kokoaa yhteen eri alojen tutkijoita keskustelemaan globaaleista ympäristöhaasteista, vastuullisesta kestävyyssiirtymästä ja luonnonvarojen kestävästä käytöstä. Konferenssin järjestävät yhteistyössä yliopiston viisi tutkimusyhteisöä, Suomen limnologiyhdistys sekä CCU-NET Symposium. Kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistuu 200 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta.

– Kyseessä on Itä-Suomen yliopiston vahvuusalueen ainutlaatuinen yhteinen kokoontuminen, jossa tavoitteena on vaihtaa tuoreita tutkimuskuulumisia ympäristön muutoksesta ja luonnonvarojen kestävästä käytöstä, iloitsee konferenssin puheenjohtaja professori Rauno Sairinen.

– On hieno huomata, että kestävyyshaasteet ja ratkaisut kiinnostavat laajasti. Erityisesti on ilo nähdä, miten paljon nuoria tutkijoita on tulossa esittämään omaa tutkimustaan.

Tutkijat luovat askelmerkkejä kestävään tulevaisuuteen

Tilaisuuden pääpuhujana on Suomen ilmastopaneelin johtaja professori Markku Ollikainen. Hän nostaa esiin asioita, joita yhteiskunnan päätöksenteossa ja akateemisessa tutkimuksessa tulee huomioida, että ilmastonmuutos ja monimuotoisuuskato saadaan hillittyä.

Konferenssiesityksissä syvennytään ilmastokestävän metsätalouteen, sosiaaliseen kestävyyteen, johtamiseen ja organisointiin kiertotaloudessa, energialainsäädäntöön, vesijärjestelmiin ilmastonmuutoksessa, kriittisiin materiaaleihin kestävyyskoulutuksessa ja kestävyyssiirtymän hallintamalleihin.

– Meillä on tarjolla monipuolinen kattaus eri tieteenalojen näkökulmia, miten kestävää tulevaisuutta rakennetaan, vahvistaa konferenssijärjestelyistä vastannut tutkimuspäällikkö Ville-Veikko Piispanen.

Itä-Suomen ylipistossa vahvaa monialaista tutkimusta kestävyyssiirtymästä

Itä-Suomen yliopisto panostaa monialaiseen tutkimukseen, joka tarkastelee vastuullista kestävyyssiirtymää ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Kestävyyssiirtymää käsittelevän tutkimuksen vahvuusalueita on yliopistossa useita. Strategisilla tutkimusalueilla tarkastellaan biotaloutta ja metsiä, vesistöjä, kaivoksia ja kriittisiä materiaaleja, energiaa sekä ilmastoa. Kestävyyssiirtymää tarkastellaan yhteiskunta- ja oikeustieteiden, kauppatieteiden, metsätieteiden, ympäristötieteiden ja vesistötutkimuksen näkökulmista.

Kestävän resurssiyhteiskunnan tiedetapahtuma järjestetään vuosittain marraskuussa.

Tiedetapahtuman ohjelma löytyy täältä.

Ville-Veikko Piispanen, ville-veikko.piispanen(at)uef.fi

Tilaisuuden verkkosivut: