Fotoniikka

Kesäkuun huipputapahtumissa esillä terveysalan innovaatiot, terveysdata ja digitaalinen terveys

Itä-Suomen yliopisto on kesäkuussa partnerina kahdessa kansainvälisessä terveysalan tapahtumassa. Digitaaliseen terveyteen ja terveysdatan käyttöön keskittyvä Kuopio Health Insights järjestetään 12.–13.6. Kuopiossa ja sen jälkeen terveydenhuollon ja terveysteknologian suurtapahtuma HIMMS22 14.–16.6. Helsingissä.

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Kuopio Health Insights on suunniteltu HIMMS22-tapahtuman ohjeisohjelmaksi ja osin samoja osallistujia odotetaan molempiin tapahtumiin. Kuopio Health Insights 2022 – Digital health and the data that drives it -tapahtuma on osallistujille maksuton ja sen järjestää Kuopio Health -osuuskunta avoimen innovaatioekosysteemin toimijoineen. Itä-Suomen yliopisto on Kuopio Healthin jäsen.

Kuopio Health Insights -tapahtuman ohjelmassa on verkostoitumisristeily Kallavedellä 12.6. ja seminaaripäivä 13.6. Seminaarin sessioiden aiheina ovat terveysdata ja analyysi, kliininen tutkimus ja innovaatiot sekä digitaaliset ja teolliset ratkaisut. Puhujina on myös Itä-Suomen yliopiston asiantuntijoita. Professori Arto Mannermaa kertoo biopankkidatan hyödyntämisestä Itä-Suomen biopankin näkökulmasta ja GeneCellNano-lippulaivan koordinaattori, tutkimuspäällikkö Anna-Kaisa Ruotsalainen valottaa, miten lääketutkimus synnyttää innovaatioita. Tapahtumassa on esillä useita yliopiston tutkijoiden perustamia yrityksiä.

HIMMS22 eli HIMSS European Health Conference & Exhibition esittelee digitaalisen terveyden innovaatioita laajassa kongressissa ja näyttelyssä. Esiintyjinä on terveydenhuollon ja terveysteknologian asiantuntijoita eri puolilta maailmaa.
Tapahtumassa kuullaan myös Itä-Suomen yliopiston asiantuntijoita. Suomi-paviljongin ohjelmassa 15.6. on professori Janne Martikaisen esitys, jonka aiheena on tulosten mittaaminen arvopohjaisessa terveydenhuollossa. Professorit Kaija Saranto ja Ulla-Mari Kinnunen ovat 16.6. mukana eHealth4all@EU: Cybersecurity competencies challenging healthcare -oheistilaisuuden paneelikeskustelussa, jossa tarkastellaan ihmisten, prosessien ja teknologian aktiivisia rooleja terveydenhuollon kyberturvallisuudessa.

Tapahtumaan rakennettavassa Suomi-paviljongissa on myös Kuopio Healthin, Itä-Suomen yliopiston, KYSin ja Savonia-ammattikorkeakoulun yhteinen näyttelyosasto. Yliopiston osaamista osastolla edustavat unitutkimuslaboratorio SmartSleep Lab sekä Vaikuttavuuden talo, joka on terveyden ja hyvinvoinnin vaikuttavuustutkimuksen ja koulutuksen monitieteinen yhteisö.

Lisätietoja Itä-Suomen yliopiston osalta: Yritysyhteistyökoordinaattori Heli Laine, heli.laine (a) uef.fi

Kuopio Health Insights 2022 – Digital health and the data that drives it

HIMSS European Health Conference & Exhibition