Mukeja käsissä.

Kaupunkien kestävyysmuutoksen projektijohtamista tarkastelevalle tutkimukselle arvostettu kansainvälinen AOM2022-palkinto

Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksella tehty tutkimus sai parhaan toimintatutkimuksen palkinnon kansainvälisessä Academy of Management -konferenssissa (AOM) Seattlessa Yhdysvalloissa 8. elokuuta. Tutkimuksessa havaittiin, että projektijohtamisen arjen käytännöt vauhdittavat hierarkkisen organisaation kestävyysmuutosta, kun projekti sitouttaa ihmisiä ja kokoaa yhteen muutokseen tarvittavia resursseja.

Tutkimuksen toteuttivat väitöskirjatutkija Jatta Pitkänen ja professori Hanna Lehtimäki Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitokselta sekä yliopistotutkija Ari Jokinen Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta osana Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa CICAT2025-projektia (Kiertotalouden katalyytit: Innovaatioekosysteemeistä liiketoimintaekosysteemeihin. Tutkimus on myös osa Itä-Suomen yliopiston Kestävä resurssiyhteiskunta -tutkimusyhteisön (RESOURCE) tutkimusta.

Projektijohtamisen arkiset toimintatavat vauhdittavat kaupunkiorganisaation kestävyysmuutosta

Yritykset ja julkisorganisaatiot perustavat projekteja kestävyysmuutoksen toteuttamiseksi. Projektijohtamisen tutkimuksessa muutosprojektien vaikuttavuutta on kyseenalaistettu, koska projektit ovat määräaikaisia eikä projektijohtajilla ole määräysvaltaa hierarkkisessa organisaatiossa. Palkittu tutkimus kuitenkin osoittaa, että projektijohtamisen arkisilla toimintatavoilla voidaan vauhdittaa kaupunkiorganisaation sisäistä uudistumista ja edistää kaupungin roolia kestävyysmuutoksen johtajana alueellisesti.

Pitkänen, Lehtimäki ja Jokinen toteuttivat kaksi vuotta kestäneen toimintatutkimuksen suomalaisessa kaupunkiorganisaatiossa. He tapasivat kestävyysmuutokseen tähtäävän projektin toteuttajia säännöllisesti kahden viikon välein ja syventyivät projektijohtamisen arjen käytäntöihin. Ainutlaatuinen pitkittäistutkimus mahdollisti muutoksen seuraamisen ja projektitiimin hyödyntämien navigointikäytäntöjen tunnistamisen.

– Tutkimus tarjoaa kiinnostavaa tietoa siitä, miten kunnianhimoiset ja taitavat projektityöntekijät ovat pitkäjänteisiä ja vähän oveliakin pysyvän organisaation uudistamisessa kohti kestävyystavoitteita, professori Hanna Lehtimäki toteaa.

– Tutkimamme projektitiimi kokosi yhteen muutoksen kannalta tärkeitä ihmisiä, toisti pääviestejään uudestaan ja uudestaan, arvioi omaa tekemistään jatkuvasti ja tarvittaessa muutti toimintatapojaan, väitöskirjatutkija Jatta Pitkänen kertoo.

Yliopistotutkija Ari Jokisen mukaan tutkimus osoittaa, että projektit ovat hyödyllisiä kaupunkien kestävyysmuutoksen vauhdittamisessa, kun projektitiimi on itse sitoutunut kestävyysmuutoksen aikaansaamiseen.

– Kestävyysprojekteilla on tärkeä tehtävä vahvistaa kaupungin roolia paikallisen kestävyysmuutoksen johtamisessa, Jokinen sanoo.

Jatta Pitkänen, väitöskirjatutkija, jatta.pitkänen(at)uef.fi
Hanna Lehtimäki, professori, hanna.lehtimaki(at)uef.fi

CICAT-projekti verkossa www.cicat2025.fi

Tutkimusartikkeli:
Jatta Pitkänen, Hanna Lehtimäki, Ari Jokinen. Project-as-practice: Change in a City Organization
Academy of Management Proceedings, Vol. 2022, No. 101. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2022.14566abstract