Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Karjalan teologinen seura julkaisi ensimmäisen monografiansa

Karjalan teologisen seuran (KTS:n) julkaisujen sarjassa on ilmestynyt ensimmäinen monografia. Kyseessä on Keijo Karvosen kirkkohistorian alaan kuuluva väitöskirja, jolla hän väitteli Helsingin yliopistossa 23. huhtikuuta. Väitöskirja Julistajasta kuuntelijaksi käsittelee Irja Kilpeläistä suomalaisen sairaalasielunhoidon uudistajana 1960-luvulla.

Väitöskirjan on toimittanut emeritusprofessori Hannu Mustakallio, joka on toiminut myös KTS:n puheenjohtajana. Hän toteaa, että KTS:n julkaisusarjassa aiemmin ilmestyneet viisi teosta ovat olleet lähinnä juhlakirjoja ja siten artikkelikokoelmia. Ensimmäinen julkaisu oli professori Paavo Kettusen 60-vuotispäivän johdosta 2009 ilmestynyt juhlakirja Terve sielu terveessä ruumiissa.

Mustakallio on ollut mukana kaikissa KTS:n julkaisuhankkeissa. Hän itse toimitti professori Kettusen juhlakirjan. Seuraava teos oli Mustakallion oman 60-vuotispäivän johdosta 2011 ilmestynyt juhlakirja Kirkkohistorian alueilla, jonka KTS julkaisi yhdessä Suomen kirkkohistoriallisen seuran kanssa. Kun Mustakallio jäi 2019 eläkkeelle, KTS julkaisi hänen emerituskirjansa Kaikki me olemme jostain kotoisin, joka koostui hänen Joensuun-aikana pitämistään puheista ja kirjoittamistaan artikkeleista.

Viime vuonna KTS:n julkaisusarja karttui kahdella juhlakirjalla, joiden aiheina olivat isä Jarmo Hakkarainen (Pappi, opettaja, parantaja) ja dosentti Jouko Kiiski (Uskonto, perhe ja hyvinvointi). Juhlakirjoilla oli perinteiseen tapaan omat toimittajat, mutta Mustakallio oli julkaisutyössä mukana KTS:n julkaisusihteerinä.

Kaikki teokset professori Mustakallion 60-vuotiskirjaa lukuun ottamatta on taittanut graafikko Leea Wasenius, jonka käsialaa on myös KTS:n logo. Näin julkaisusarjalla on oma korkeatasoinen ulkoinen ilmeensä. Ensimmäisen monografian taittoratkaisuilla on epäilemättä pysyvä vaikutuksensa.

KTS on keväällä 2003 perustettu tieteellinen seura, joka on pyrkinyt tarjoamaan Joensuusta käsin ekumeenisen ja akateemisen foorumin teologisten ja yhteiskunnallisten kysymysten pohtimiseen. Sen julkaisuprofiili on voimistunut vuodesta 2019 lähtien ja saanut samalla valtakunnallisia ulottuvuuksia.

KTS:n on julkaisupäätöksiä tehdessään varmistettava paitsi julkaisujen korkea laatu myös julkaisemisen taloudelliset edellytykset. Se ei ole ainakaan tähän mennessä voinut hakea valtakunnallisille tieteellisille seuroille jaettavaa valtion julkaisutukea.

– Näin ollen ei ole varmaa, saako KTS:n julkaisusarja lähivuosina jatkoa, professori Mustakallio toteaa.