Terveystieteiden tiedekunnan slogan.

Kansantautien tutkimusyhteisöt hakevat uutta vauhtia yhteistyölle – yhteinen seminaari 10.11.

Laajojen kuopiolaisten kohortti- ja interventiotutkimusten tuloksia esitellään monipuolisesti neljän tutkimusyhteisön yhteisessä seminaarissa 10.11.2021. Lisäksi keskustellaan tutkimusyhteisöjen yhteistyön lisäämisestä ja tehostamisesta. Tilaisuuden järjestää Metaboliset sairaudet -tutkimusyhteisö.

Englanninkielinen seminaari Cohort research and data in Kuopio – how to promote collaboration järjestetään 10. marraskuuta klo 12–17 Snellmania-rakennuksessa, sali SN201, Yliopistonranta 1 E. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja siihen voi osallistua myös etänä.

Seminaarin puhujavieraana on Luxemburgin yliopiston tutkimus- ja kehitysasiantuntija Adrian Thorogood, joka käsittelee luennossaan Data Sharing and Data Protection Law: Uneasy Bedfellows? lääketieteelliselle tutkimukselle tärkeän tietoaineistojen jakamisen ja tietosuojavaatimusten yhteensovittamista.

Thorogood työskentelee geneettisen ja terveystieteellisen tiedon jakamiseen liittyvien asioiden eettisenä ja oikeustieteellisenä asiantuntijana kansainvälisissä tutkimushankkeissa. Nykyisessä tehtävässään hän johtaa Beyond 1 Million Genomes -hankkeen Eettisten, oikeudellisten ja sosiaalisten kysymysten (ELSI) työpakettia tavoitteena laaja, rajat ylittävä terveystietojen hyödyntäminen Euroopassa.

Seminaarin lyhyissä esityksissä Metaboliset sairaudet-, Neurotieteet-, Sydän- ja verisuonitaudit- sekä Tuki- ja liikuntaelinsairaudet -tutkimusyhteisöt esittelevät suurten kuopiolaisten kohortti- ja interventiotutkimusten tuloksia. Seminaari antaa erinomaisen mahdollisuuden keskustella laajemmin tutkimusyhteisöjen välisen yhteistyön lisäämisestä ja tehostamisesta. Tutkimusyhteisöjen yhteiset tarpeet Itä-Suomen yliopistossa ovat myös esillä erityisesti tutkimusinfrastruktuurien kehittämisen ja erikoisosaamisen sekä tutkimusrahoituksen varmistamisen osalta.

Seminaarin tarkempi ohjelma ja ilmoittautuminen: https://www.uef.fi/en/event/joint-rc-seminar-cohort-research-and-data-in-kuopio-how-to-promote-collaboration