Kati Kulovesi

Kansainvälisen ympäristöoikeuden professori Kati Kulovesi jäseneksi uuteen ilmastopaneeliin

Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen ympäristöoikeuden professori Kati Kulovesi on nimetty jäseneksi uuteen ilmastopaneeliin kaudelle 2024–2027. Puheenjohtajaksi valittiin Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskuksesta.

Ilmastopaneeliin nimettiin 15 tutkijaa yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Kati Kuloveden erityisosaamista on ilmasto-oikeus ja -politiikka sen eri tasoilla. Hän on tutkinut myös kansainvälistä talousoikeutta ja oikeusteoriaa.

Ilmastopaneeli on riippumaton asiantuntijaelin, jonka asema on määritelty ilmastolaissa. Lain mukaan paneelin tehtävänä on tuottaa, koostaa ja eritellä tieteellistä tietoa sekä tunnistaa tietotarpeita ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja siihen sopeutumisesta. Tietoa käytetään ilmastopolitiikan suunnittelussa, toimeenpanossa, seurannassa sekä päätöksenteon tukena.

– Tarvitsemme vahvaa ja monitieteistä vuoropuhelua tiedeyhteisön ja päätöksentekijöiden välillä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Paneelin valinnassa olemme pyrkineet huolehtimaan, että osaamista on laajasti eri tieteenaloilta, sanoo ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen.

Ilmastopaneeli toimii yhteistyössä muiden tiedepaneelien kanssa. Ilmastopaneelin lisäksi luontopaneeli on lakisääteinen tiedepaneeli. Muita tiedepaneeleita ovat kestävyyspaneeli sekä metsäbiotalouden paneeli. Lisäksi tänä syksynä aloitti ilmastolain mukainen saamelainen ilmastoneuvosto, jossa on sekä tutkijoita että perinteisen tiedon haltijoita.

Ympäristöministeriö on teettänyt ilmastopaneelista arvioinnin, joka julkaistaan joulukuussa.

Lähde: Ympäristöministeriö