Köydenveto.

Kansainvälisellä kurssilla syvennytään ympäristöyhteistyöhön ja konfliktien hallintaan

Lähes 50 kansainvälistä opiskelijaa ja opettajaa 17 eri maasta kokoontuu Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle 8.–12.8. pohtimaan luonnonvarojen hallintaan ja luonnonsuojeluun liittyviä konflikteja ja erilaisten toimijoiden välistä ympäristöyhteistyötä. Kurssi on osa 8. elokuuta startanneen Itä-Suomen yliopiston kesäkoulun tarjontaa ja sen järjestää ympäristöpolitiikan oppiaine.

Viiden päivän intensiivikurssin teemoja ovat muun muassa ympäristöyhteistyö ja luonnonvarakonfliktien sovitteluun liittyvät menetelmät ja kansalaisten osallistumiseen luonnonvarojen hallintaan ja suojeluun.

– Ympäristöyhteistyö ei tarkoita vain istumista saman pöydän ääressä. Rakentavan yhteistyön luominen ja pitkäjänteinen edistäminen vaatii menetelmällistä osaamista ja kuuntelun taitoja. Yhteistoiminnallisuus pitäisi nähdä ensiaputaitojen tapaan kansalaistaitoina, luonnonvarahallinnan professori Irmeli Mustalahti Itä-Suomen yliopistosta kertoo.

Kurssille osallistuu maisteri- ja tohtorivaiheen opiskelijoiden lisäksi myös luonnonvarahallinnan alan ammattilaisia. Kurssilla syvennytään konkreettisiin keinoihin ehkäistä toimijoiden välisiä konflikteja sekä tutustutaan erilaisiin yhteistoiminnallisiin ja osallistaviin menetelmiin ja niiden soveltamiseen ympäristöyhteistyössä.

– Ympäristön, talouden ja yhteiskunnan tarpeet huomioiva, yhteistyötä korostava lähestymistapa on ratkaisevan tärkeää, jotta luonnovarojen hallintaan voidaan rakentaa kestäviä ja pitkäkestoisia ratkaisuja. Tätä on edistettävä sekä kansainvälisillä foorumeilla että kansallisella tasolla. Yhtä tärkeää on toimia myös paikallisesti, sillä monet ympäristöön liittyvät konfliktit ovat paikallisia. Käynnissä olevan kurssin kaltaisilla koulutuksilla on mahdollista kehittää asiantuntemusta, jota tarvitaan yhteistyön edistämiseen kaikilla tasoilla, Portland State yliopiston Hatfield School of Government johtaja Laurel Singer korostaa.

Kesäkurssi on osa Itä-Suomen yliopiston koordinoimaa Environmental Collaboration and Conflict Resolution -opetuskokonaisuuta, jota rahoittaa opetusministeriön tukema EDUCase-verkosto. Hankkeessa edistetään Suomen, Tansanian, Ugandan ja yhdysvaltalaisten korkeakoulujen välistä yhteistyötä ympäristöyhteistyöhön liittyvässä opetuksessa. Hanketta johtaa Itä-Suomen yliopisto ja mukana opetuksessa on Portland State University Yhdysvalloista, College of Business Education (CBE) Tansaniasta, Makereren yliopisto Ugandasta, African Unionin Pan African University -verkosto ja Jyväskylän yliopisto sekä UNESCOn biosfäärialueverkosto, johon Suomessa kuuluvat Pohjois-Karjalan ja saaristomeren biosfäärialueet.

Seuraava hankkeen kurssi järjestetään Mafingassa Tansaniassa lokakuussa 2022. Siinä keskitytään pienimuotoiseen yksityismetsätalouteen sekä metsäpalojen hallintaan liittyviin konflikteihin ja yhteistyöhön.

Professori Irmeli Mustalahti, puh. 050 563 2071, irmeli.mustalahti(at)uef.fi

Environmental Collaboration and Conflict Resolution -hanke https://educase.aalto.fi/educase-platform/environmental-collaboration-and-conflict-resolution-course-series-and-teaching

Itä-Suomen yliopiston luonnonvarahallinnan tutkimusryhmä verkossa https://sites.uef.fi/responsive-natural-resources-governance/