Pisara kimpoaa veden pinnasta

Kansainvälinen kestävän resurssiyhteiskunnan tiedetapahtuma 2.–3.11. tuo Kuopioon 200 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta

Itä-Suomen yliopistoon kokoontuu 2.–3. marraskuuta useiden alojen tutkijoita keskustelemaan ja jakamaan näkemyksiä maailmanlaajuisista ja paikallisista ympäristöhaasteista, jotka liittyvät kestävän kehityksen siirtymään, luonnonvarojen käyttöön, ympäristön- ja ilmastonmuutokseen sekä kiertotalouteen. Vuosittaisen tiedetapahtuman teemana on tällä kertaa veden kiertokulku ympäristössä ja yhteiskunnassa. Konferenssin järjestävät yhteistyössä viisi Itä-Suomen yliopiston tutkimusyhteisöä; RESOURCE, FOBI, WATER, CLEHE ja PHOTONICS. Kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistuu 200 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta.

Vesi on maapallon elämälle välttämätöntä ja yhdistää maapallon ilmastojärjestelmän. Ihmiset käyttävät vettä monin eri tavoin muun muassa juomavetenä, maatalouteen, vesivoimaan, liikenteeseen, jätteiden hävittämiseen ja virkistäytymiseen. Vesistöihin puolestaan vaikuttavat voimakkaasti ihmisen toimet kuten teollisuus, kaivostoiminta, metsätalous ja kalastus. Vesi on myös tärkeä sosiaalinen ja kulttuurinen elementti yhteiskunnassa. Vesiteema yhdistää ajankohtaisia kestävyyskysymyksiä, jotka liittyvät ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen ja luonnon ennallistamiseen sekä luonnonvarojen ja energian käyttöön.

– Konferenssin aihepiiri on tärkeä, joten on ollut hienoa huomata miten ympäristöhaasteet ja kestävät ratkaisut kiinnostavat laajasti tutkimusyhteisöä, iloitsee konferenssin puheenjohtaja professori Rauno Sairinen.

Hän on tyytyväinen, että tiedetapahtumaan tulee laaja joukko eri alojen tutkijoita esittelemään omia tutkimustuloksiaan.

– Konferenssi on hyvä esimerkki monitieteisestä kansainvälisestä yhteistyöstä ja mahdollistaa eri tieteenalojen tutkijoiden kohtaamisen.

Itä-Suomen yliopistossa on onnistuttu vahvistamaan yhteistyötä eri tutkimusalojen kesken. Kestävän kehityksen mukaiseen yhteiskuntaan siirtymiseen ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin haasteisiin tarvitaan eri tieteenalojen yhdessä kehittämiä ratkaisuja. Tämä koskee myös vesiaiheisia teemoja kestävyyssiirtymässä. Konferenssin tavoitteena onkin jakaa ajankohtaisia näkemyksiä ja tutkimustuloksia eri alojen tutkijoiden kesken.

Askeleen lähempänä kestävää tulevaisuutta

Tilaisuuden pääpuhuja on professori Dave Huitema Wageningenin yliopistosta Alankomaista. Hän keskittyy tutkimuksessaan hallituksien rooliin kestävyyssiirtymässä. Kestävän resurssiyhteiskunnan tiedetapahtumassa hän puhuu julkisesta politiikasta kestävän kehityksen muutoksissa.

Tapahtumassa kuullaan lisäksi monipuolisia esityksiä vuoden 2023 teemasta veden kiertokulku ympäristössä ja yhteiskunnassa.  Tapahtuman anti tarjoaa näkökulmia muun muassa kestävään metsäbiotalouteen, yhteiskunnalliseen, sosiaaliseen ja liiketaloudelliseen kestävyyteen, kiertotalouteen, kestävään energiasiirtymään ja luonnonvarojen käyttöön, vesijärjestelmiin sekä ekosysteemien ennallistamiseen.

– Konferenssin esitykset käsittelevät laajasti kestävän kehityksen mukaisia teemoja tarjoten kiinnostavia ja ajankohtaisia näkökulmia eri tieteenalojen tutkijoilta, konferenssijärjestelyistä vastannut tutkimuspäällikkö Ville-Veikko Piispanen vahvistaa.

Itä-Suomen yliopistossa vahvaa kestävyyssiirtymän tutkimusosaamista

Itä-Suomen yliopistossa on panostettu monialaiseen tutkimukseen, joka tarkastelee vastuullista kestävyyssiirtymää ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Yliopistossa on useita kestävyyssiirtymää käsitteleviä vahvuusalueita. Tutkimusta tehdään yhteiskunta- ja oikeustieteiden, kauppatieteiden, metsätieteiden, ympäristötieteiden sekä vesistötutkimuksen näkökulmista. Tarkastelun kohteena ovat muun muassa biotalous ja metsät, vesistöt, kaivokset ja kriittiset materiaalit, energia sekä ilmasto.

Tiedetapahtuman ohjelma löytyy verkosta osoitteesta tästä linkistä.

Kestävän resurssiyhteiskunnan tiedetapahtuma järjestetään vuosittain marraskuussa.

Tutkimuspäällikkö Ville-Veikko Piispanen, ville-veikko.piispanen(at)uef.fi

Tutkijatohtori Kristina Leppälä, kristina.leppala(at)uef.fi