UEF liput lipputangoissa

Jukka Mönkkönen jatkaa Itä-Suomen yliopiston rehtorina

Itä-Suomen yliopiston hallitus valitsi farmasian tohtori Jukka Mönkkösen, 59, yliopiston rehtoriksi seuraavalle viisivuotiskaudelle. Yliopiston hallitus päätti rehtorivalinnasta yksimielisesti kokouksessaan 21. toukokuuta

Hallitus painotti valinnassa erityisesti laajaa yliopistomaailman tuntemusta ja käytännössä osoitettua johtamiskokemusta.

– Mönkkösen kokemus ja näytöt vastaavat parhaiten valittavalta rehtorilta edellytettyjä ominaisuuksia. Hänellä on pitkä kokemus ja näytöt monitieteisen akateemisen yhteisön johtamisesta, hyvä tunnettuus ja arvostus kotimaisessa yliopistoyhteisössä sekä laaja-alainen tiedepolitiikan ja korkeakoulutuksen tuntemus, toteaa hallituksen puheenjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen.

Mönkkönen on toiminut Itä-Suomen yliopiston rehtorina vuodesta 2015 alkaen. Hän on aiemmin työskennellyt Itä-Suomen yliopiston akateemisena rehtorina 2012–2014 ja terveystieteiden tiedekunnan dekaanina 2010–2012 sekä Kuopion yliopiston farmaseuttisen tiedekunnan dekaanina 2002–2009.

Mönkkönen on valmistunut Kuopion yliopistosta proviisoriksi vuonna 1986 ja farmasian tohtoriksi 1991. Hän on toiminut muun muassa tutkijan ja opettajan tehtävissä sekä biofarmasian professorina vuodesta 1998 alkaen.

Itä-Suomen yliopiston rehtorin tehtävään haki viisi henkilöä. Heistä kolme kutsuttiin haastatteluun ja kaksi eteni loppuvaiheeseen. Yliopistoyhteisön katseltavissa olivat videot, joilla kärkiehdokkaat esittivät visionsa Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2030.

Yliopiston hallitus päätti akateemisen rehtorihaun avaamisesta. Akateeminen rehtori toimii rehtorin työparina ja vastaa yliopiston opetus- ja tutkimusasioista. Hakuaika alkaa 13. kesäkuuta.

Hallituksen puheenjohtaja Lea Ryynänen-Karjalainen, (09) 228 691

Rehtori Jukka Mönkkönen, 029 445 8001