UEF liput lipputangoissa

Johannes Teologin Laulajien kuoro 30 vuotta

Tänä syksynä tulee kuluneeksi 30 vuotta Itä-Suomen yliopiston ja ortodoksisen seminaarin opiskelijoiden kuoron Johannes Teologin Laulajien perustamisesta. Kuoro aloitti toimintansa ortodoksisen teologikoulutuksen myötä Joensuun yliopistossa syksyllä 1988, ja se on toiminut siitä asti katkeamatta opiskelijoiden konsertoivana kuorona sekä kuoronjohdon harjoittelukuorona. Aiemmin se tunnettiin nimellä Joensuun yliopiston ortodoksinen kuoro.

Kuoron historiaan mahtuu paljon, sillä kuorossa ovat laulaneet kaikki Suomessa akateemisen koulutuksen saaneet kirkkomuusikot.

– Sen riveissä on aina laulanut myös paikallisia kirkkomusiikin ammattilaisia sekä kuorolaulun kokeneita harrastajia. Kuoro on kymmenien konserttien lisäksi tehnyt kaikkiaan kuusi äänitettä sekä laulanut veisuja muun muassa Ylen kanta-äänitearkistoon, kertoo kuoron johtaja Petri Nykänen.

Juhlan kunniaksi kuoro on päättänyt toteuttaa itselleen aivan uudenlaisen projektin. Konsertin ohjelmaksi valittiin moninkertaisen Joensuun kävijän ja kuoron ystävän, brittisäveltäjä Ivan Moodyn teos Passion and Resurrection kuorolle, solisteille, jousiyhtyeelle sekä putkikelloille. Teos on alun perin Tampereen Sävel -kuorofestivaalin tilausteos vuodelta 1993.

– Tiettävästi sitä ei ole kantaesityksensä jälkeen esitetty Suomessa. Vastaavanlaisia taidemusiikillisia kokonaisuuksia ei maailmassa ylipäätään juuri ole.

Sävellys perustuu kokonaisuudessaan ortodoksisen suuren viikon ja pääsiäisen teksteihin. Se yhdistää eri perinteiden liturgisia sävelmiä saumattomasti yksinkertaisiin soitinvälikkeisiin sekä säestyksellisiin, kuoron laulamiin osuuksiin. Sen keskeisimmän rungon muodostavat suuren perjantain aamupalveluksen evankeliumitekstit, joita resitoidaan evankelistan ja Kristuksen vuoropuheluna. Solistit esiintyvät evankelistan, Kristuksen ja Jumalanäidin osuuksissa sekä näiden ulkopuolella sopraanon, tenorin ja basson nimikkeillä.

– Teoksen otsikko viittaa pääsiäisen aikaan, mutta sen universaali aihe koko kristillisen maailman kulmakivenä sopii esitettäväksi esitettäväksi aina, kirkkovuoden kiertoon katsomatta. Samat teemat esiintyvät ortodoksisessa kirkkovuodessakin viikoittain.

Konserttiproduktio tuo esille kirkkomusiikin koulutusta myös esiintyjiensä kautta. Kuoron solisteina laulavat oopperalaulaja, sopraano Sanna Heikkinen, joka muun muassa opettaa laulua Itä-Suomen yliopiston kirkkomusiikkikoulutuksessa. Tenori Heikki Hattunen, Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttori, on kuoron kasvatteja ja opiskelee tällä hetkellä Sibelius-Akatemian laulutaiteen koulutusohjelmassa. Helsinkiläinen basso Visa Kohva laulaa kutsuttuna solistina ja opiskelee oopperalaulajaksi Sibelius-Akatemiassa.

Teoksen myötä tehdään myös uudenlaista yhteistyötä paikallisen musiikkielämän kanssa. Soitinyhtyeen muusikot tulevat kirkkomusiikkikoulutuksen pitkäaikaisen yhteistyötahon, Joensuun konservatorion opettajakunnasta. Konserttiviikko on joensuulaisen musiikkikoulutuksen yhteistä juhlaa, sillä sen aikana myös konservatorio viettää 50-vuotisjuhlaansa.

Johannes Teologin Laulajien konserttiajat:
la 17.11.2018, klo 16.00, Alavan kirkko, Kuopio
ti 20.11.2018, klo 19.00, Ev. lut. kirkko, Joensuu
su 25.11.2018, klo 13.00, Valamon luostari, pääkirkko.

Konsertteihin on vapaa pääsy. Ohjelmaa myydään erikseen.

Lisätietoja (ja kuvia kuorosta):
Kuoronjohtaja Petri Nykänen, petri.nykanen(at)ort.fi
johannesteologinlaulajat.fi

Johannes Teologin Laulajien Kuoro.