Snellmanian aula Kuopion kampuksella.

Joensuun yliopiston tukisäätiö avaa väitöskirjatutkijan siirtymävaiheen rahoitushaun

Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen toimintaa tukeva Joensuun yliopiston tukisäätiö on avannut uusimuotoisen väitöskirjatutkijan siirtymävaiheen rahoitushaun. Rahoitus on tarkoitettu pian väittelevien tai juuri väitelleiden tutkijoiden tieteellisen tutkimuksen jatkoedellytysten tukemiseen. Rahoitus voidaan myöntää tutkijalle, joka on väitellyt tai tulee väittelemään Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella.

Rahoitusta voi hakea tutkija, jonka väitöskirja on viimeistään rahoituksen hakuajan päättyessä jätetty esitarkastukseen. Rahoituksen maksaminen edellyttää myönnettyä väittelylupaa. Jo väitellyt tutkija voi hakea rahoitusta korkeintaan kaksi vuotta tutkintotodistuksen päiväyksestä laskien (hakuajan päättyessä).

– Säätiö päätti perustaa uuden väitöskirjatutkijan siirtymävaiheen rahoituksen havaitun tarpeen perusteella. Väitöskirjan esitarkastuksen ja tarkastusprosessin ajalle ei ole saatavissa kovin paljon rahoitusta ja postdoc-vaiheen alku voi olla rahoituksellisesti haastavaa, kertoo Joensuun yliopiston tukisäätiön hallituksen puheenjohtaja, akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Määtän mukaan säätiö muutti samalla avustuspolitiikkaansa siten, että siirtymävaiheen rahoitus maksetaan tutkijalle palkkana apurahan sijasta.

Rahoitusta myönnetään maksimissaan 24 000 €/tutkija, mikä vastaa kuuden kuukauden kokoaikaista työsuhdetta. Säätiö ohjaa rahoituksen sille Itä-Suomen yliopiston laitokselle tai osastolle, jossa hakija on tai on ollut kirjoilla väitöskirjatutkijana. Tutkijalle tehdään työsopimus yliopiston normaalien käytäntöjen ja ehtojen mukaisesti.

Rahoitushaku päättyy 31.5.2022. Lisätietoja ja hakuohjeet löydät yliopistosäätiöiden verkkosivuilta.

Tukisäätiö jatkaa avustusten myöntämistä Joensuun kampuksen kansainvälisille konferensseille, joiden tavoitteena on vahvistaa tieteellistä tutkimusta ja keskustelua. Kansainvälisten konferenssien hakuajat vuonna 2022 ovat 3.3.–31.3. ja 1.8.–30.8. Lisätietoja ja hakuohjeet löydät yliopistosäätiöiden verkkosivuilta.

Joensuun yliopiston tukisäätiö sai alkunsa pohjoiskarjalaisten vaikuttajien perustamasta Pohjois-Karjalan Yliopistoseura ry:stä. Yhdistyksen tavoite oli saada yliopisto maakuntaan. Kun tuo toive sitten toteutui, yhdistys lakkautti itsensä ja perusti Joensuun yliopiston tukisäätiön 1984 eli samana vuonna kuin Joensuun korkeakoulu muuttui yliopistoksi.

Joensuun ja Kuopion yliopistojen yhdistyttyä Itä-Suomen yliopistoksi Joensuun yliopiston tukisäätiö säilytti entisen nimensä. Säätiön tarkoituksena on nykyisin tukea Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen toimintaa ja tehdä sitä tunnetuksi.

Joensuun yliopiston tukisäätiön hallituksen puheenjohtaja, akateeminen rehtori Tapio Määttä, tapio.maatta@uef.fi

Joensuun yliopiston tukisäätiön asiamies, kehitysjohtaja Soili Makkonen, soili.makkonen@uef.fi