Joensuun kampukselle uusia tiloja ja asuntoja

Päätös Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutuksen keskittämisestä pelkästään Joensuun kampukselle on käynnistänyt alueella mittavat rakennustyöt. Savonlinnasta syksyllä Joensuuhun siirtyvä taito- ja taideaineita painottava opettajankoulutus vaatii useita remontteja sekä jopa uusien tilojen rakentamista.

Kampuksen rakennuksia remontoidaan parhaillaan niin että opettajankoulutus voi alkaa täydellä teholla myös taito- ja taideaineiden koulutuksen osalta tulevana syksynä. Esimerkiksi kotitaloutta ja monimateriaalisia käsitöitä varten alettiin remontoida tiloja vuoden alusta. Kotitalous sijoittuu Natura-rakennukseen ja käsityön opetus Taitolaan.

Educa-rakennukseen sijoittuu muun muassa lastentarhanopettajakoulutus sekä kuvataiteen ja musiikin tilat. Educalle rakennetaan myös monimediatila, joka mahdollistaa esimerkiksi äänimaisematutkimuksen, kuten virtuaalitodellisuuden sovellukset 360-äänimaisemassa. Tilaan tulee myös musiikkiteknologian opetukseen soveltuva äänitysstudio.

Myös normaalikoulun tilat Educan itäsiivessä on alakoulun osalta uusittu. Uudet käsityöluokat sekä yhteisopettajuustila avautuivat opetukselle vuoden alusta. Yhteisopettajuustilassa opiskelee kolme neljättä luokkaa yhdessä. Sen suunnitteluun ja uudenlaiseen toteutukseen sekä erityisesti pedagogiikkaa tukeviin ratkaisuihin on panostettu. Tilasta puuttuvat osin vielä irtokalusteet.

Rantakylään rakentuvan uuden normaalikoulun rakentaminen on hyvässä vauhdissa, ja sen irtokalustesuunnittelu on jo käynnistetty. Uudet norssilaiset aloittavat koulunsa Rantakylässä vuoden 2019 alusta.

Juuri valmistuneet Metria-rakennuksen ja yliopiston kirjaston remontit ovat saaneet paljon kiitosta opiskelijoilta. Etenkin uudistetut itseopiskelu- ja ryhmätyöskentelytilat ovat olleet erityisen suosittuja.

Joensuun Elli rakennuttaa Joensuun kampukselle kerrostalon opiskelija-asumista varten. Rakennuksen yhteyteen tulee ravintola. Opiskelija-asuntojen takia kampukselle tehdään myös uusi katuliittymä Tulliportinkadulta.

Kampusalue saa mahdollisesti uutta ilmettä myöhemmin myös Yliopistokadun puolella. Sen kaavoitus käynnistyy kevättalvella ja tuonee mukanaan uudenlaisia palveluita sekä asumista kampukselle.

Johtava kiinteistöpäällikkö Tarja Harjula, p. 050 331 0736