Viinipulloja ja laseja.

Jo nuoruusiästä runsaasti alkoholia käyttäneiden nuorten aikuisten aivokuoren ohenemisella on yhteys muuntuneeseen hermovälittäjäainetoimintaan

Nuoruusiässä aivot ovat voimakkaassa kehitysvaiheessa ja erityisen herkät alkoholin käytön haitallisille vaikutuksille. Tuoreen tutkimuksen mukaan aivokuoren harmaa aine on ohentunut ja hermoston välittäjäaineiden toiminta muuntunut useilla alueilla nuoruusiästä alkaen runsaasti alkoholia käyttäneillä nuorilla aikuisilla. Tämän seurantatutkimuksen tulokset julkaistiin Alcohol: Clinical and Experimental Research -lehdessä.

Aikaisemmissa tutkimuksissa nuoruusiän toistuvan humalajuomisen on havaittu olevan aikuisiässä yhteydessä keskushermoston muutoksiin, kuten aivojen harmaan aineen vähenemiseen ja inhibitorisen eli estävän hermovälittäjäainetoiminnan lisääntymiseen. Nyt julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa aivokuoren harmaan aineen paksuuden ja hermoston välittäjäainetoiminnan välistä yhteyttä.

Tutkimukseen osallistui 26 runsaasti alkoholia käyttänyttä ja 21 vähän tai ei ollenkaan alkoholia käyttänyttä noin 25-vuotiasta nuorta aikuista. Heidän alkoholin käyttöään seurattiin 13–18 vuoden iästä lähtien noin 10 vuotta. Aivojen harmaan aineen muutoksia mitattiin pään magneettikuvista ja aivokuoren aktiivisuutta mitattiin transkraniaalisen magneettistimulaation sekä elektroenkefalografian ja aivosähkökäyrän yhdistelmällä (TMS-EEG).

Runsaasti alkoholia käyttäneillä havaittiin keskimäärin ohuempi kerros harmaata ainetta useilla aivokuoren alueilla sekä keskimäärin voimakkaampi N45-vaste verrattuna vähän tai ei ollenkaan alkoholia käyttäneisiin. N45-vaste kuvastaa inhibitorisen GABA- ja eksitatorisen glutamaatti -hermovälittäjäainejärjestelmän toimintaa. Runsaasti alkoholia käyttäneillä harmaan aineen oheneminen oli yhteydessä suurempaan 45-vasteeseen, erityisesti otsa- ja päälakilohkojen alueella.

Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, että nuoruusiästä alkaen runsaasti alkoholia käyttäneillä nuorilla aikuisilla aivokuoren ohentuminen on yhteydessä hermonvälittäjäainetoiminnan muutoksiin erityisesti otsa- ja päälakilohkojen alueilla. Lisää tutkimustietoa tarvitaan löydösten taustalla olevien mekanismien arvioimiseksi.

Alkuperäinen julkaisu:

Anna Juntunen, Sara Määttä, Mervi Könönen, Elisa Kallioniemi, Eini Niskanen, Outi Kaarre, Petri Kivimäki, Ritva Vanninen, Tommi Tolmunen, Florinda Ferreri, Virve Kekkonen. Cortical thickness is inversely associated with transcranial magnetic stimulation-evoked N45 potential among young adults whose heavy drinking began in adolescence, Alcohol: Clinical and Experimental Research, 2023; https://doi.org/10.1111/acer.15119

LT, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri Virve Kekkonen, Itä-Suomen yliopisto ja Kuopion yliopistollinen sairaala, nuorisopsykiatria, virve.kekkonen@pshyvinvointialue.fi, p. 044 717 9335, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/virve.kekkonen/