Tehdasalue.

Jarmo Kortelaiselle ja Moritz Albrechtille Vuoden kaupunkikirjoitus -palkinto

Vuoden 2020 kaupunkikirjoitukseksi valittiin Itä-Suomen yliopiston professori Jarmo Kortelaisen ja yliopistotutkija Moritz Albrechtin Terra-lehden (numero 3, 2019) kirjoitus Tehdaskaupungin uusiutuminen - Äänekosken biotuotetehdas ja yhdyskunnan muutos.

Kirjoittajat tuovat sommittuma-käsitteen avulla oivaltavasti esiin biotuotetehtaan rakentamisen tuomia materiaalisia ja ekspressiivisiä muutoksia sekä niiden yhteyksiä muihin yhdyskuntaa ylläpitäviin tekijöihin Äänekosken tehdasyhdyskunnassa. Pienten kaupunkien pärjääminen globaalien markkinavirtojen paineessa on aihe, jonka ajankohtaisuutta juuri nyt ei voi kiistää. Kaupunkitutkimuksen tuleekin osallistua myös pienten kaupunkien kehityksen analyysiin ja etsiä tietoa kaupunkisuunnittelun ja -politiikan tueksi.  Kaupunkikirjoituspalkinnon myöntänyt raati kiitteli voittanutta artikkelia erityisesti teorian oivallisesta soveltamisesta, monipuolisesta ja kiinnostavasta aineistosta sekä selkeästä ja havainnollisesta kieliasusta.

Vuoden kaupunkikirjoitus -palkinto jaetaan vuosittain parhaalle suomenkieliselle kaupunkitutkimuksen alaan kuuluvalle tieteelliselle artikkelille. Sen myöntämisen edellytyksenä on, että artikkeli tuo uutta tietoa kaupunkitutkimuksen monitieteiselle kentälle ja on aihevalinnaltaan, näkökulmaltaan ja käsittelyltään itsenäinen ja kiinnostava. Arvioinnissa kiinnitetään lisäksi huomiota huolelliseen ja selkeään ilmaisuun, jonka kautta tekstit avautuvat laajalle lukijakunnalle.

Perinteikästä ja arvostettua kaupunkikirjoituspalkintoa on jaettu vuodesta 2005 lähtien. Vuoden 2020 palkinnon raati valitsi kahdeksasta tiedelehtien esivalitsemasta artikkelista. Palkintoraatiin kuuluivat tilusjärjestelypäällikkö Kalle Konttinen (Maanmittauslaitos, pj), dosentti Terhi Ainiala (Helsingin yliopisto), toimitusjohtaja Jamie Donovan (Wondersense Oy), tutkijatohtori Matti O. Hannikainen (Helsingin yliopisto), johtaja Irma Karjalainen (YTV) ja professori emerita Hilkka Lehtonen.

Yhdyskuntasuunnittelun seura, Suomen kaupunkitutkimuksen seura ja Rakennetun Ympäristön Tutkimuksen Seura palkitsevat vuosittain parhaan kaupunkitutkimusaiheisen kirjoituksen edellisenä vuonna julkaistuista kotimaisista tieteellisistä artikkeleista. Palkinnon tarkoitus on kannustaa kaupunkitutkijoita työskentelemään kotimaisilla kielillä ja suomalaisia tiedejulkaisijoita julkaisemaan kaupunkiaiheisia kirjoituksia.

Palkintoraadin puheenjohtaja Kalle Konttinen, puh. 040 563 6066, kalle.konttinen(at)maanmittauslaitos.fi

Professori Jarmo Kortelainen, puh. 050 372 8061, jarmo.kortelainen(at)uef.fi

Yliopistotutkija Moritz Albrecht, puh. 050 337 1783, moritz.albrecht(at)uef.fi