kolme nuorta aikuista neuvottelussa

Itä-Suomen yliopistosta valmistuneet tyytyväisiä koulutukseensa ja urapolkuihinsa

Itä-Suomen yliopistosta valmistuneet pitävät saamaansa yliopistokoulutusta hyödyllisenä urakehityksensä kannalta. Opiskelijat ovat tyytyväisiä erityisesti oman oppimisensa tasoon.

Suomalaisissa yliopistoissa toteutetaan säännöllisesti palautekyselyjä sekä opintojaan vielä suorittaville että yliopistoista jo valmistuneille. Tutkimusten tarkoituksena on selvittää suhtautumista omaan yliopistoon ja opintojen sujumiseen sekä arvioida koulutuksesta saatavia hyötyjä opintojen jälkeen ja työuran aikana.

Itä-Suomen yliopistosta valmistuneiden työllistyminen on tuoreiden selvitysten perusteella ollut hyvää. Kolme neljästä Itä-Suomen yliopistosta valmistunutta on ollut valmistumisensa jälkeen työssä yhtäjaksoisesti. 85 prosenttia vastaajista oli vähintään melko tyytyväisiä omaan urapolkuunsa ja 86 prosenttia oli vähintään melko tyytyväisiä koulutukseensa uran näkökulmasta.

– Seuraamme tarkoin saamaamme palautetta ja kehitämme toimintaamme palautteen perusteella. Voimme olla tyytyväisiä opetuksemme laatuun, kun lähes 90 prosenttia Itä-Suomen yliopistosta valmistuneista suosittelisi koulutustaan muille. Samoin yhtä suuri määrä vastaajista koki työnantajien arvostavan tutkintoaan, sanoo Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Noin 30 prosenttia Itä-Suomen yliopistosta valmistuneista työllistyy Pohjois-Savoon ja Pohjois-Karjalaan. Viidesosa vastanneista ilmoitti asuinpaikakseen Uudenmaan alueen.

Koulutuksen koettiin antavan hyvin valmiuksia työelämään, joskin yrittäjyystaitojen osalta noin puolet vastanneista piti yliopistosta saatuja valmiuksia melko heikkoina.

– Olemme tiedostaneet tämän ja teemme monipuolista yhteistyötä yritysten kanssa löytääksemme uusia tapoja lisätä yrittäjyyteen liittyviä opetussisältöjä ja kehittää myös omaa osaamistamme tällä alueella, Määttä toteaa.

sanapilvi uraseurannan kyselytuloksista
Itä-Suomen yliopistosta valmistuneet työskentelevät monipuolissa tehtävissä useilla eri aloilla.