Opiskelijoita UEFin kirjastossa.

Itä-Suomen yliopistoon 126 aloituspaikkaa lisää vuodelle 2022

Itä-Suomen yliopisto lisää 126 uutta aloituspaikkaa uusille opiskelijoille vuodesta 2022 alkaen. Lisäykset kohdistuvat yhteensä 17 hakukohteeseen 12 eri koulutuksessa. Aloituspaikkojen lisäykset toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön 20.12.2021 yliopistolle myöntämällä koulutuslaajennusrahoituksella.

– Saamme laajennuksiin yhteensä noin 3,8 miljoonan euron lisärahoituksen, joka tulee aloituspaikkoja lisäävien laitosten ja osastojen käyttöön vuosina 2022–2026. Lisärahoituksella palkataan uusia opettajia eri laitoksille ja osastoille jo ensi vuoden aikana, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.

Määtän mukaan Itä-Suomen yliopisto on jo rekrytoinut tai päättänyt rekrytoida lähes 40 uutta opettajaa aiemmin saaduilla koulutuslaajennusrahoituksilla. Pääsääntöisesti on palkattu vakinaisia yliopistonlehtoreita.

– Nyt saamamme rahoitus aloituspaikkojen lisäämiseen mahdollistaa sen, että voimme turvata laadukkaan opetuksen jatkossakin, Määttä toteaa.

Eniten uusia aloituspaikkoja tulee tietojenkäsittelytieteen (40 aloituspaikkaa), yhteiskuntatieteiden (25), sosiaalityön (15), psykologian (10) ja hoitotieteen (10) hakukohteisiin. Määtän mukaan lisäaloituspaikat on kohdennettu erityisesti aloille, jotka ovat vetovoimaisia ja joilta työllistytään hyvin.

Kaikkiaan Itä-Suomen yliopistossa on kevään 2022 toisessa yhteishaussa haettavana 3115 aloituspaikkaa. Toinen yhteishaku avautuu 16.3.2022 ja päättyy 30.3.2022 klo 15.00.

Koulutuslaajennukset toteutetaan Itä-Suomen yliopistossa vuodesta 2022 alkaen seuraavissa koulutuksissa:

• Logopedia (HuK/FM), 3 lisäaloituspaikkaa.
  • Erityisopettaja (KK/KM), 5 lisäaloituspaikkaa.
  • Opinto-ohjaaja ja uraohjaaja (KK/KM), 3 lisäaloituspaikkaa.
  • Psykologia (PsK/PsM), 10 lisäaloituspaikkaa.
  • Läntinen teologia (TK/TM), 5 lisäaloituspaikkaa.
  • Tietojenkäsittelytiede (LuK/FM), 40 lisäaloituspaikkaa.
  • Proviisorin koulutusohjelma (farmaseutti ja proviisori), 3 lisäaloituspaikkaa.
  • Hoitotiede (TtK/TtM), 10 lisäaloituspaikkaa.
  • Terveyden edistäminen, liikuntalääketiede sekä väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, (TtK/TtM), 2 lisäaloituspaikkaa.
  • Lääketieteen lisensiaatti, 5 lisäaloituspaikkaa.
  • Sosiaalityö (YTK/YTM), 15 lisäaloituspaikkaa.
  • Yhteiskuntatieteet (YTK/YTM), 25 lisäaloituspaikkaa.

Lue lisää aloituspaikkojen lisäyksistä opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteesta: https://okm.fi/-/korkeakoulujen-aloituspaikkoja-lisataan-vuodelle-2022-noin-2-300-lla.

Yhteenveto toisen yhteishaun hakukohteista ja niiden aloituspaikoista.

Tapio Määttä, akateeminen rehtori, Itä-Suomen yliopisto, tapio.maatta@uef.fi