Opiskelija kirjoittaa kannettavalla tietokoneella

Itä-Suomen yliopiston valintakokeet etänä ja pienissä ryhmissä

Itä-Suomen yliopisto järjestää touko-kesäkuun aikana valintakokeensa pääosin kaksivaiheisina etäkokeina. Hakijat ovat saaneet tiedon muuttuneista valintaperusteista sähköpostiinsa tai saavat tiedon tämän päivän (30.4.) aikana.

– Toisin kuin julkisuudessa on virheellisesti väitetty, yliopistot eivät ole peruneet valintakokeitaan. Koronapandemian vuoksi satojen, jopa yli tuhannen osallistujan perinteiset valintakokeet on jouduttu korvamaan muilla järjestelyillä, Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä toteaa.

Kaksivaiheisten etävalintakokeiden ensimmäinen vaihe tehdään ilmoitettuna ajankohtana itsenäisesti. Toinen vaihe tehdään valvotusti joko henkilökohtaisena suullisena kokeena tai turvajärjestelyt huomioiden pienissä ryhmissä järjestettävänä kokeena Joensuussa tai Kuopiossa.

– Joissakin hakukohteissamme on vielä jätetty avoimeksi se, miten etävalintakokeiden valvottu toinen vaihe järjestetään. Pandemiatilanteen sen mahdollistaessa joitakin pieniä valintakokeita kampuksilla voidaan järjestää. Kampuksella järjestettävissä kokeissa hakijat jaetaan ryhmiin siten, että yhdessä tilassa on korkeintaan 10 henkilöä. Toisen vaiheen valvottuun kokeeseen pääsevät saavat tiedon järjestelyistä ensimmäisen vaiheen tulosten valmistuttua, Määttä kertoo.

Joissakin Itä-Suomen yliopiston hakukohteissa valintakokeen sijasta valinta tehdään verkkokurssivalintana.

– Läntisen teologian sekä kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen malli korvata valintakoe etänä suoritettavalla opintojaksolla on innovatiivinen ja ehkä voisi jäädä pysyvämpäänkin käyttöön, Määttä kommentoi.

Koronatilanne on Määtän mukaan edellyttänyt, että joissakin hakukohteissa alkuperäisiä valintakiintiöitä on muutettu.

– Todistusvalinnalla valittavien määrää on lisätty ja samalla valintakokeella valittavien määrää vähennetty joissakin hakukohteissa. Alun perin vain ensikertalaisille tarkoitettu todistusvalinta on samalla joissakin hakukohteissa avattu myös ei-ensikertalaisille hakijoille, Määttä kertoo.

Itä-Suomen yliopistoon haki kevään toisessa yhteishaussa 24 000 hakijaa. Eniten hakijoita on lääketieteeseen (4910 hakijaa), kauppatieteisiin (3391), oikeustieteeseen (3380) ja psykologiaan (2321). Hakukohteita on yhteensä 65.

Itä-Suomen yliopisto on mukana useissa yhteisvalinnoissa muiden yliopistojen kanssa. Muun muassa lääketieteellisen, psykologian, kasvatusalan, sosiaalityön, kauppatieteen, oikeustieteellisen ja maantieteen valinnat järjestetään yhteistyössä muiden yliopistojen kanssa.

Alun perin Itä-Suomen yliopiston oli tarkoitus järjestää huhti-kesäkuun aikana 42 valintakoetilaisuutta, joihin olisi osallistunut noin 20 000 hakijaa Joensuun ja Kuopion kampuksilla.

Suomalaisyliopistot linjasivat huhtikuun alussa, että perinteisiä valintakokeita ei ole koronatilanteen vuoksi mahdollista järjestää turvallisesti (Unifin tiedote 9.4.2020).

Yliopistot ovat tiedottaneet muuttuneista valintatavoista ja muuttuneista valintaperusteista viimeistään 30.4. mennessä (Unifin tiedote 30.4.2020).

Itä-Suomen yliopiston kaikki valintaperustemuutokset on julkaistu kootusti Hae yliopistoon -verkkosivuilla.

Kysymyksiä valintoihin ja niiden toteuttamiseen liittyen voi lähettää osoitteeseen: valintakokeet2020 (at) uef.fi

Akateeminen rehtori Tapio Määttä, tapio.maatta@uef.fi, p. 050 575 1589