Itä-Suomen yliopiston vahvalle kehittämisvaiheelle jatkoa

Vuonna 2017 Itä-Suomen yliopistossa suoritettiin 163 tohtorintutkintoa, 1 384 ylempää korkeakoulututkintoa ja 1 460 alempaa korkeakoulututkintoa. Yliopiston kansainvälisten tieteellisten julkaisujen määrä säilyi aiempien vuosien tasolla.

Yliopiston tulos oli 8,8 miljoonaa euroa ylijäämäinen, mikä on 4 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Kokonaisrahoitus, joka muodostuu täydentävän rahoituksen tuotoista sekä opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoituksesta, oli 222,4 miljoonaa euroa. Tulos ilman varainhankinnan sekä sijoitus- ja rahoitustoiminnan tuottoja, oli 1,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Se on 0,5 prosenttia kokonaisrahoituksesta. Varsinaisen toiminnan kulut olivat 221 miljoonaa euroa, joista henkilöstökulujen osuus oli 139,4 miljoonaa euroa (63 %).

– Varainhankinnan ja sijoitus- ja rahoitustoiminnan tuotot olivat poikkeuksellisen suuret vuonna 2017, ja se mahdollisti hyvän taloudellisen tuloksen, rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

Mönkkösen mukaan tulevat tuotot ovat vaikeasti arvioitavissa ja rahoitustaso on tulevina vuosina perusrahoituksen osalta aleneva. – Yliopiston päivitetyn strategian tavoitteiden mukaisia toimia, muun muassa rekrytointien osalta, on hyvän taloudellisen tuloksen myötä kuitenkin mahdollista toteuttaa, Mönkkönen toteaa.

Vuoden 2017 tilinpäätös oli Itä-Suomen yliopiston hallituksen käsittelyssä 18. huhtikuuta. Yliopistokollegio vahvistaa tilinpäätöksen 21. toukokuuta.

Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 040 728 8057

Talousjohtaja Matti Paavonsalo, p. 050 517 3243