UEF liput lipputangoissa

Itä-Suomen yliopiston tutkijoille tunnustusta Maailman Alzheimer-päivänä

Syyskuun 21. päivänä vietetään Maailman Alzheimer-päivää, jolloin eri tahot ympäri maailman järjestävät tempauksia Alzheimer-tietoisuuden lisäämiseksi. Alzheimerin tauti on dementioista yleisin. Tänä vuonna kaksi Itä-Suomen yliopiston tutkijaa sai tunnustusta työlleen Suomessa ja Ruotsissa.

Itä-Suomen yliopiston ja Karoliinisen instituutin professori Miia Kivipelto sai Muistiliiton kultaisen ansiomerkin tunnustuksena työstään dementian ehkäisyn ja potilaiden hoidon saralla. Ansiomerkki on tunnustus Kivipellon ansiokkaasta työstä Alzheimerin taudin syntymekanismien ymmärtämiseksi sekä muistisairaiden potilaiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukemiseksi. Muistiliiton palkintoperusteluiden mukaan Kivipellon tieteellinen tutkimustyö on maailmanlaajuisesti uraa uurtavaa. Lisäksi hänellä on taito kohdata lääkärinä muistisairaat potilaansa yksilöllisesti ja lämmöllä. Lääkärinä Kivipelto ymmärtää olla valpas ja tiukasti läsnä hetkessä, ja hän uskaltaa kohdata myös mukana seuraavan omaisen ahdistuksen. Kivipelto on suomalaisen FINGER-tutkimuksen päätutkija ja tutkimustulosten ansiokas kansantajuistaja. Kivipelto on käytännönläheisesti kertonut ennaltaehkäisyn mahdollisuuksista Alzheimerin taudin puhkeamisen lykkäämiseksi. Tällä työllään hän on vaikuttanut suomalaisten asenteisiin muistisairauksia kohtaan ja lisännyt ymmärrystä siitä, että meillä kaikilla on mahdollisuus suojella aivojamme omaa hyvinvointiamme vaalien.

- Tämän palkinnon saaminen on suuri kunnia minulle ja tutkimusryhmälleni, ja olen erityisen ilahtunut siitä, että myös ponnistelumme Alzheimer-tietoisuuden lisäämiseksi ja tutkimustulosten jalkauttamiseksi on otettu huomioon. Tämä antaa lisää motivaatiota jatkaa tärkeää työtämme. Tiimityössä on voimaa, Kivipelto toteaa.

Itä-Suomen yliopistossa työskentelevä akatemiatutkija Alina Solomon puolestaan vastaanotti ruotsalaisen Alzheimerfonden-yhdistyksen palkinnon Maailman Alzheimer-päivän yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa Tukholmassa. Palkinto on tunnustus hänen tutkimukselleen, joka keskittyy jo varhaisessa vaiheessa tunnistamaan henkilöitä, jolla on kohonnut Alzheimerin taudin riski ja jotka mahdollisesti eniten hyötyisivät interventioista. Karoliinisessa instituutissa pitämässään luennossa Alina Solomon kertoi FINGER-tutkimuksen tavoitteista ehkäistä dementiaa elintapamuutosten keinoin, sekä tutkimusryhmän tämänhetkisestä työstä FINGER-toimintamallin testaamiseksi ja jalkauttamiseksi maailmanlaajuisesti.

– Olen hyvin iloinen, että sain olla osa Tukholmassa järjestettyä Maailman Alzheimer-päivän tapahtumaa erityisesti siksi, että monet osallistujista olivat Alzheimer-potilaita ja heidän omaisiaan. Meille tutkijoille on erittäin tärkeää saada olla suoraan yhteydessä niihin ihmisiin, joita varten työtämme lopulta teemme. Oli myös tärkeää valaa uskoa kuulijoihin: monia asioita tämän vaikean taudin voittamiseksi voidaan tehdä jo nyt. Palkinto tuli minulle täytenä yllätyksenä, ja on suuri kunnia, että tutkimusryhmämme työ sai tunnustusta tänä tärkeänä päivänä, Alina Solomon sanoo.