Kuvassa värikäs hansikas

Itä-Suomen yliopiston tiimeille menestystä Neurochallenge-kisassa

Tekoälysovellus muistin tueksi muistisairaille sekä puettava kotimittauslaite EEG:n, biomarkkerien ja unen seurantaan olivat voitokkaita ideoita Olvi-säätiön rahoittamassa Neurochallenge-innovaatiokilpailussa, joka järjestettiin 3.–5. marraskuuta Kuopiossa.

Kilpailuun osallistui useiden eri alojen tutkijoita, yrittäjiä, opiskelijoita ja muita osaajia. Osallistujia oli yli 50.  Teemana oli aivoterveyden edistäminen ikääntyvässä väestössä, ja uusien ratkaisujen ideointiin oli aikaa viikonlopun verran. Kilpailutiimit tunnistivat ja tarkastelivat teemaan liittyviä ongelmia ja mahdollisia ratkaisuja ja esittelivät lopuksi ideansa. Tiimeille oli tarjolla ammattimaista mentorointia ja tukea innovointiprosessiin.

Neurochallenge-kilpailussa esiteltiin kaikkiaan yhdeksän erilaista ratkaisua aivoterveyteen muun muassa ennakoivasta hyvinvoinnista hoivatyön helpottamiseen, automaation ja tekoälyn hyödyntämiseen sekä käyttöliittymäsuunnitteluun. Yhteensä 20 000 euron rahapalkinto jaettiin kahden tiimin kesken ja neljä tiimiä sai kunniamaininnan.

12 000 euron palkinnon sai Avanto-tiimi, joka ideoi tekoälyyn perustuvan sovelluksen muistisairaiden avuksi. Tiimiin kuuluivat Kaj Koivunen Jyväskylän yliopistosta sekä Juho Seppänen, Artturi Suominen ja Valtteri Roinila Itä-Suomen yliopistosta.

NeuroNinjas-tiimi Itä-Suomen yliopistosta sai 8000 euron palkinnon. Tiimin ideana oli puettava mittauslaite EEG:n, biomarkkerien ja unen seurantaan kotioloissa.

Kilpailun tuomareina toimivat Kansallisen neurokeskuksen johtaja Eero Rissanen, kriisityöntekijä Seppo Teräslahti Kuopion kriisikeskuksesta ja apulaisprofessori Miriam Nokia Jyväskylän yliopiston psykologian laitokselta. Tuomarit arvioivat ideoita uutuuden, toteutettavuuden ja vaikuttavuuden perusteella.

Neurochallenge-kilpailun yleisenä tavoitteena oli mahdollistaa uusia ratkaisuja merkittäviin haasteisiin muun muassa tutkimustietoa ja tietotaitoa yhdistämällä. Yhtenä näkökulmana oli teknologian hyödyntäminen, mutta tiimit edustivat myös esimerkiksi muotoilun ja liiketoiminnan näkökulmia. Osallistujille tapahtuma tarjosi mahdollisuuden harjoittaa osaamistaan, verkostoitua ja paneutua syvällisemmin aivoterveyden maailmaan.

Tapahtuman järjesti Savonia-ammattikorkeakoulu yhteistyössä Kansallisen neurokeskuksen, Itä-Suomen yliopiston ja Business Center Pohjois-Savon kanssa. Neurochallenge järjestetään jälleen ensi vuonna.

Savonia-ammattikorkeakoulun uutinen: Neurochallenge – Brain health solutions with a national innovation competition