jalkapalloilijoita HUMEA-laboratoriotesteissä

Itä-Suomen yliopiston osaaminen esillä television kykyjenetsintäohjelmassa

Räjähtävää voimantuottoa, rasituksen vaikutusta kognitioon, tasapainoa, kestävyyttä ja hapenottokykyä – tätä kaikkea Itä-Suomen yliopiston osaajat testaavat jalkapalloiluun liittyvässä tosi-tv-sarjassa tänä keväänä.

PlayOff-ohjelmassa kilpailijat taistelevat pudotuspelimuotoisessa kykyjenetsintäohjelmassa voittaakseen 100 000 euron arvoisen ammattilaissopimuksen Veikkausliigaseura Kuopion Palloseuran edustusjoukkueessa kaudella 2020.

Osa ohjelmassa nähtävistä mittauksista tehdään Itä-Suomen yliopiston HUMEA-laboratoriossa.

– Laboratorio on hyvin monipuolisesti varustettu ihmisen liikkeen ja suorituksen mittaamiseen. Laboratoriossa voi tutkia ihmisen liikettä ja liikkumista yhtä hyvin kliinisessä tutkimusasetelmassa kuin huippu-urheilijan suorituskyvyn kannaltakin, kuvaa professori Pasi Karjalainen.

Kykyjenetsintäohjelmassa esillä on myös yliopiston osaaminen liikunta- ja urheilulääketieteen alalta.

– Liikuntalääketieteen oppiaineesta ohjelmassa on mukana monipuolisia osaajia, joilla on runsaasti kokemusta eri palloilulajeista, myös jalkapallosta. Yhdessä HUMEA -laboratorion kanssa he ovat olleet mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa testauspatteristoa, joka sisältää jalkapallossa tarvittavia erilaisia osa-alueita kuten kestävyyssuorituskykyä, räjähtävää voimaa ja elastisuutta, tasapainoa sekä havainnointikyvyn ja liikuntasuorituksen yhteensovittamista, kertoo liikuntalääketieteen professori Heikki Tikkanen, joka on toiminut myös Suomen jalkapallomaajoukkue Huuhkajien lääkärinä.

Itä-Suomen yliopisto tekee liikunnan saralla aktiivista yhteistyötä myös alueella toimivien urheiluseurojen kanssa.

– Yliopisto haluaa olla tukemassa urheiluseurojen toimintaa, sillä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa saadaan enemmän näkyvyyttä ja vaikuttavaa elinvoimaa koko Itä-Suomen alueelle. Haluamme myös mahdollistaa tuleville opiskelijoille tavoitteellisen urheilu-uran ja opiskelun yhdistämisen, toteaa yliopiston kehitysjohtaja Soili Makkonen.

PlayOff-ohjelman ensimmäinen jakso esitetään Nelosella 17.2.2020. Ohjelman juontajana toimii jalkapallon kuusinkertainen Suomen mestari Sebastian Sorsa ja ryhmän valmennuksesta vastaa joukko tunnettuja suomalaisia tähtivalmentajia. Ohjelman tuottaa tuotantoyhtiö Lability.

Itä-Suomen yliopisto, viestintäpalvelut, tuottaja Anne Heikkinen, 050 563 5798, anne.heikkinen (a) uef.fi

Pääkuva: Televisiokuvaukset menossa Itä-Suomen yliopiston HUMEA -laboratoriossa. Kuva: Raija Törrönen.