Itä-Suomen yliopiston MOOC-kurssitarjonta laajenee

Itä-Suomen yliopiston jatkuvan oppimisen opetustarjonta laajenee ja kaikille avointen verkkokurssien määrä kasvaa alkuvuoden aikana. Tuorein avaus on Antirasismin perusteet -opintojakso, joka on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.

MOOC eli Massive Open Online Course on yliopistojen ja korkeakoulujen kansainvälisesti käyttämä nimitys avoimessa verkkoympäristössä tapahtuvalle opiskelulle. Itä-Suomen yliopisto tarjoaa opetusta MOOC-kurssien välityksellä jo useissa opinnoissa, ja kuluvan vuoden aikana tarjonta kasvaa nykyisestään.

– Muuttuvat työelämän rakenteet ja osaamistarpeet vaativat osaamisen jatkuvaa päivittämistä. Koska opiskelun saavutettavuuden helppous on tärkeää erilaisten elämäntilanteiden, kuten työn ja perheen yhdistämisen tai kauempaa tapahtuvan opiskelun vuoksi, ovat MOOC-opintojaksot kätevä tapa päivittää omaa osaamista, sanoo suunnittelija Elsi Similä Itä-Suomen yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelu Aducatesta.

MOOC-kursseja on mahdollista opiskella omaan tahtiin, monipuolista ja vuorovaikutteista opiskelumateriaalia hyödyntäen.

– MOOC-opinnot ovat matalan kynnyksen väylä yliopisto-opintoihin ja toivomme innostuksen heräävän niiden myötä vaikka tutkintotavoitteeseen opiskeluun ja muuhun yliopiston jatkuvan oppimisen tarjontaan, kuten avoimen yliopiston opintoihin, Similä kannustaa.

Nyt avattu Antirasismin perusteet -opintojakso perehdyttää opiskelijat rasismiin, rodullistamiseen ja antirasismiin yhteiskuntatieteiden näkökulmasta. Opintojaksolla käsitellään rasismia, rotusortoa ja rodullistamalla tuotettua eriarvoisuutta. Yhteiskuntatieteen keinoin rodullistamisen kysymyksiä ja niistä kumpuavaa sosiaalista eriarvoisuutta on mahdollista tarkastella analyyttisesti yhteiskuntarakenteellisina ilmiöinä, jotka todentuvat erilaisissa kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa.

Opiskelun tapahtuu verkkopohjaisella DigiCampus Moodle -alustalla. Suoritetuista MOOC-opintokokonaisuuksista voi hakea virallisen opintosuorituksen avoimen yliopiston kautta ilmoittautumalla avoimen yliopiston opiskelijaksi.

suunnittelija Elsi Similä, Itä-Suomen yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate
elsi.simila@uef.fi

Tutustu MOOC-kurssitarjontaan: https://digicampus.fi/course/index.php?categoryid=8