Itä-Suomen yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin kolmannes enemmän hakijoita

Haku Itä-Suomen yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin päättyi torstaina 31.1.2019. Nyt avoinna olleessa haussa oli mukana 21 maisteriohjelmaa, joihin haki yhteensä 1908 hakijaa ympäri maailmaa. Suurin osa hakijoista tuli Afrikasta ja Aasiasta. Eniten hakemuksia vastaanotettiin Ghanasta, Pakistanista ja Nigeriasta. Noin 85 % hakijoista oli EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta, kuten aikaisempinakin vuosina.

Hakijoiden määrä nousi viime vuodesta 30 prosenttia. Suomessa vuonna 2017 EU- ja ETA-alueiden ulkopuolisille opiskelijoille käyttöönotettujen lukuvuosimaksujen jälkeen yliopiston kansainvälistä markkinointia on tehostettu ja kohdennettu vuosi vuodelta.

Erityisen suosittuja ohjelmia hakijoiden keskuudessa viime vuoden tapaan olivat kauppatieteen, tietotekniikan ja kansanterveystieteen maisteriohjelmat. Myös ympäristö- ja biotieteiden ohjelmat sekä biolääketieteen ohjelma kasvattivat hakijamääräänsä noin 60 prosentilla.

Akateeminen rehtori Harri Siiskonen toteaa, että hakijoiden määrän kasvua on ilo seurata.

– Ilahduttavaa huomata, että yliopiston kansainvälinen vetovoima on kasvanut.  Kansainväliset tutkinto-opiskelijat ovat tärkeä osa yliopistoyhteisöä.

Hakijat valitaan huhtikuun alkuun mennessä. Samalla valitut opiskelijat saavat tiedon myös mahdollisesta apurahasta. Opiskelupaikka tulee ottaa vastaan 15.5. mennessä.