Itä-Suomen yliopiston hakijamäärä kasvoi edellisestä vuodesta

Itä-Suomen yliopistoon haki kevään yhteishaussa 21 931 hakijaa. Hakijamäärä kasvoi noin 9 % viime vuodesta, jolloin hakijoita oli 20 188. Eniten lisäystä oli psykologian hakukohteessa, jossa on siirrytty valintakoeyhteistyöhön. Psykologiaan Joensuun kampukselle haki noin 2 090 hakijaa, viime vuonna 1 092 hakijaa. Myös oikeustieteellisen alan hakukohde kasvatti suosiotaan. Hakijoita on noin 3 400, viime vuonna 2 964 hakijaa.

Ensisijaiseksi hakukohteekseen valinneiden määrä laski hieman edelliseen vuoteen verrattuna. Itä-Suomen yliopiston valitsi tänä keväänä ensisijaiseksi hakukohteekseen noin 6 300 hakijaa. Koko maassa korkeakoulujen kevään yhteishaussa hakijoiden määrä, noin 152 000, säilyi ennallaan.

Itä-Suomen yliopisto on edelleen neljänneksi suosituin yliopisto yhteishaussa. Enemmän hakijoita on vain Helsingin, Turun ja Tampereen yliopistoilla.

Itä-Suomen yliopistolla on yhteishaussa mukana noin 100 hakukohdetta, joista puolet ovat maisterihakuja. Eniten hakijoita oli oikeustieteelliselle alalle, kauppatieteisiin, lääketieteeseen, farmaseutin ja proviisorin koulutusohjelmiin, psykologiaan sekä luokanopettajakoulutukseen.

Hakijoista keskimäärin noin joka kahdeksas saa opiskelupaikan. Opiskelijavalintojen valintakokeet ajoittuvat touko-kesäkuulle ja tulokset julkaistaan viimeistään 28. kesäkuuta.

Akateeminen rehtori Harri Siiskonen, p. 029 445 8048, harri.siiskonen(at)uef.fi