Nuori nainen istuu nojatuolissa ja lukee oppikirjaa.

Itä-Suomen yliopiston avoin opintotarjonta laajenee kaikille Savon ammattiopiston toisen asteen opiskelijoille

Savon koulutuskuntayhtymä Sakky ja Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto syventävät yhteistyötään ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden pariin.

Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto ja Savon koulutuskuntayhtymä Sakky laajentavat koulutusyhteistyötään ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Jatkossa kaikki Sakkyn toisen asteen opiskelijat voivat suorittaa avoimen yliopiston opintoja Itä-Suomen yliopistossa. Sakky ja avoin yliopisto ovat tehneet lukioyhteistyötä Varkauden lukion kanssa jo vuodesta 2019 alkaen.

Joulukuussa allekirjoitetun yhteistyösopimuksen piiriin lukeutuu Sakkyn opiskelijoista kaikkiaan noin 250 lukiolaista, 300 kaksoistutkintoa suorittavaa opiskelijaa sekä kaikki ammatillisen koulutuksen opiskelijat. Avoimet yliopisto-opinnot tarjoavat opiskelijoille joustavan mahdollisuuden laajentaa ja syventää ammatillista osaamistaan.

– Sopimusoppilaitoksen opiskelijat suunnittelevat avoimen yliopiston opinnot yhdessä oman opinto-ohjaajansa kanssa, jotta opinnot tukevat tavoitetutkintoa. Avoimen yliopiston opinnoilla voi syventää ammatillista tutkintoa ja tähdätä myös avoimen yliopiston väylän kautta jatkamaan opintoja yliopistossa. Tarjoamme monipuolisesti verkko- ja etäopintoja sekä lähiopetusta kampuksella. Suosituimpia opintojamme toisen asteen opiskelijoiden keskuudessa ovat olleet muun muassa oikeustieteen, tietojenkäsittelytieteen ja psykologian opinnot, kertoo suunnittelija Leila Saramäki Itä-Suomen yliopiston avoimesta yliopistosta.

Yhteistyösopimus Itä-Suomen yliopiston kanssa tuo Sakkyn ammatillisille opiskelijoille ja Varkauden lukiolaisille mahdollisuuksia tutustua korkea-asteen opintoihin omien opintojensa aikana. Se laajentaa entisestään mahdollisuuksia yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen ja parantaa valmiuksia jatko-opintoihin. Opiskelija voi kurkata yliopiston opintoihin valitsemalla monipuolisesta tarjonnasta ja erilaisista suoritustavoista. Lisäksi laajennettu yhteistyö yliopiston kanssa parantaa Sakkyn kilpailukykyä ja vaikuttavuutta sen toiminta-alueella.

– Itä-Suomen yliopiston tarjoamat vaihtoehdot toisen asteen opiskelijoille ovat Sakkylle erinomainen ja tervetullut lisä monipuolistamaan koulutustarjontaa sekä sujuvoittamaan ohjaus- ja urapolkuja, kertoo Sakkyn apulaisrehtori Esa Juvonen.

– Itä-Suomen yliopistolla on yhteistyösopimukset jo 75 sopimuslukion ja 10 ammatillisen koulutuksen tarjoajan kanssa. Yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa on meille tärkeää, painottaa Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä.

Avoimet yliopisto-opinnot tukevat sopimusoppilaitosten opiskelijoiden koulutus- ja uravalintaa. Opiskelijat voivat tutustua itseään kiinnostaviin koulutusaloihin jo toisen asteen opintojen aikana. Monet saavat myös varmistusta jatko-opintosuunnitelmiin hakeutuakseen omalle alalleen yliopistoihin.

– Avoimen yliopiston opintojaksot luetaan hyväksi toisen asteen opintoihin ja myös tuleviin korkeakoulututkintoihin. Jos opiskelija suunnittelee lisäksi hakevansa jatko-opintoihin avoimen yliopiston väylän kautta, hän voi tehdä osan väyläopinnoista jo toisen asteen aikana, kertoo Saramäki.

Lue lisää Itä-Suomen yliopiston yhteistyöstä lukioiden ja toisen asteen oppilaitosten kanssa verkkosivuilta

Lisätietoja

Leila Saramäki, suunnittelija, Jatkuvan oppimisen keskus, Itä-Suomen yliopisto, leila.saramaki@uef.fi, p. 050 564 6193

Anne Nissinen, pedagoginen päällikkö, Savon ammattiopisto, anne.nissinen@sakky.fi, p. 044 785 4922