Tutkimusdataa tietokoneen näytöllä

Itä-Suomen yliopistolle rahoitus viiteen suurteholaskennan ja innovaatioiden hankkeeseen Suomen Akatemialta

Suomen Akatemia myönsi rahoitukset professorien Leena Latosen, Antti Poson, Tommi Hakalan, Ville Kolehmaisen ja Mikko Vastarannan hankkeille.

Suomen Akatemia on tehnyt rahoituspäätökset Suurteholaskenta 2023 -hakuun sekä Ideat ratkaisuiksi – tutkimuksen hyödyntämisen rahoitus -hakuun.

Suurteholaskenta 2023 -haussa Itä-Suomen yliopistoon myönnettiin kaksi rahoitusta. Biolääketieteen yksikön tutkimusjohtajan Leena Latosen johtama ComPatAI-konsortion osahanke sai 234269 euron rahoituksen. Konsortio tutkii laskennallisesti vaativaa histopatologisten kudosnäytteiden mallinnusta generatiivisten ja ennustavien tekoälymenetelmien avulla.

Farmasian laitoksen professorin Antti Poson AptaSims-hanke sai 498832 euron rahoituksen. Hankkeessa on tarkoitus rationaalistaa aptameerien suunnittelua laskennallisten menetelmien avulla. Aptameerit ovat lyhyitä RNA- tai DNA-sekvenssejä.

Ideat ratkaisuiksi – tutkimuksen hyödyntämisen rahoitus -haussa Itä-Suomen yliopisto sai kolme rahoitusta. Fysiikan ja matematiikan laitoksen professorin Tommi Hakalan Nanomittakaavan femtosekuntilaserit -projekti sai 299943 euron rahoituksen. Projektissa pyritään kehittämään ultrakompakteja laserlähteitä, jotka perustuvat metallisista nanopartikkeleista tehtyihin hiloihin.

Teknillisen fysiikan laitoksen professorin Ville Kolehmaisen johtama stroke EIT -konsortio sai 232497 euron rahoituksen. Konsortio kehittää sähköistä impedanssitomografiaa, joka on uudenlainen kuvantamismenetelmä aivohalvauksen diagnostiikkaan.

Metsätieteiden osaston professorin Mikko Vastarannan johtama GamiLiDAR-konsortion osahanke sai 149313 euron rahoituksen. Konsortio tutkii pelillistettyjen lisätyn todellisuuden sovelluksia puiden ja metsien havaitsemiseen käyttäen Lidar-kaukokartoitusta.

Lähde: Suomen Akatemia