Itä-Suomen yliopisto viettää rasisminvastaista viikkoa näkyvästi

Valtakunnallinen rasisminvastainen viikko on esillä näkyvästi Itä-Suomen yliopiston kampuspaikkakunnilla. Viikon päätapahtuma on Joensuussa 21. maaliskuuta järjestettävä kaikille avoin tapahtumapäivä, joka tarjoaa työpajoja sekä asiantuntijaluentoja. Viikon aikana Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan toimistoilla Joensuussa ja Kuopiossa on jaossa Rasismia vastaan -haalarimerkkejä ja pinssejä. Lisäksi sosiaalisen median kanavilla esitellään Itä-Suomen yliopistossa tehtävää tutkimusta rasismiin liittyvistä teemoista.

Päätapahtuman työpajoissa perehdytään aamupäivällä muun muassa rasismiin puuttumisen perusteisiin sekä vapaaehtoistoimintaan. Viiden työpajan lisäksi tarjolla on kolme toiminnallista pop up -tapahtumaa sekä KOTO-Satusiltoja-näyttely, jossa voi tutustua maahanmuuttaja-, turvapaikanhakija- ja kantasuomalaislasten ja -nuorten ajatuksiin heidän kertomiensa tarinoiden kautta.

Iltapäivän seminaariosuudessa akatemiatutkija Anna Rastas puhuu arkipäivän antirasismista ja yhteisösovittelun asiantuntija Miriam Attias väestöryhmien välisten konfliktien sovittelusta.

Rasisminvastaisuus arjessa ja kansalaistoiminnassa -tapahtumapäivä 21.3. klo 9.15–16 Joensuussa. Aamupäivän työpajat Metria-rakennuksessa ja iltapäivän seminaari sekä KOTO-Satusiltoja –näyttely, Täällä Lehtiniemen alla -elokuva ja KOTOutuminen taidolla ja taiteella -näyttely Futura-rakennuksessa (Yliopistokatu 7).

Tutkijatohtori Anni Rannikko, anni.rannikko(at)uef.fi, puh. 050 562 8471

KOTOutuminen taidolla ja taiteella -hanke, näyttely ja elokuva: professori Liisa Karlsson, liisa.karlsson(at)uef.fi, puh. 050 576 3295