Sähkölinja.

Itä-Suomen yliopisto varautuu kiertäviin sähkökatkoihin

Sähköpula voi aiheuttaa paikallisia sähkökatkoja, jotka vaikuttavat Itä-Suomen yliopiston henkilöstön, opiskelijoiden ja kumppaneiden työskentelyyn Joensuun ja Kuopion kampuksilla.

Itä-Suomen yliopisto on varautunut mahdollisiin kiertäviin sähkökatkoihin ja laatinut yliopistoyhteisölle käytännön ohjeet tilanteissa toimimiseen. Ohjeet löytyvät yliopiston verkkosivuilta osoitteesta: uef.fi/alert.

Joensuun kampuksella sähkönjakelusta vastaa Caruna ja Kuopion kampuksella Kuopion Sähköverkko Oy. Sähköverkkoyhtiöt tiedottavat sähkökatkoista mahdollisuuksien mukaan etukäteen, ja yliopisto tiedottaa niistä edelleen henkilöstölle ja opiskelijoille sähköpostitse ja sisäisissä viestintäkanavissa (Yammer ja Heimon uutiset). Myös muut kampuksen toimijat huomioidaan viestinnässä.

Äkilliset sähkökatkot ovat myös mahdollisia, jolloin niiden ajankohtaa tai kestoa ei voida ennakoida. Äkillisissä tapauksissa yliopisto pyrkii tiedottamaan yhteisöään mahdollisimman pian tekstiviesteillä, sähköpostitse ja muita sisäisiä viestintäkanavia pitkin.

Yliopisto ei rajoita tilojen käyttöä sähkökatkon aikana. Henkilöstö ja opiskelijat voivat jatkaa työskentelyä kampuksilla oman harkintansa ja mahdollisuuksien mukaan sekä turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

– Nykyisessä tilanteessa on jokaisen yliopistoyhteisön jäsenen syytä toimia vastuullisesti sähkönkäyttönsä suhteen yliopiston tiloissa. Tällöin voimme osaltamme vaikuttaa yleiseen sähkökapasiteetin riittävyyteen sekä yliopistolle sähköenergiasta koituviin kustannuksiin, muistuttaa hallintojohtaja Tuomo Meriläinen.

Yliopiston turvaryhmä seuraa sähkönjakelutilannetta ja linjaa toimintaa tarvittaessa. Kiertävistä sähkökatkoista on mahdollista esittää kysymyksiä palveluosoitteeseen: turvaryhma@uef.fi.

Lisätietoja

Tuomo Meriläinen, hallintojohtaja, Itä-Suomen yliopisto, tuomo.merilainen@uef.fi, p. 040 355 2299