Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Itä-Suomen yliopisto ulkoistaa talouspalveluiden peruspalvelut Certia Oy:lle

Itä-Suomen yliopisto ulkoistaa talouspalveluiden peruspalvelut Certia Oy:lle vuoden 2023 alusta alkaen. Yliopiston hallitus päätti asiasta kokouksessaan 6.9.2021. Ulkoistaminen tapahtuu liikkeenluovutuksella, jolloin siirtyviä palveluja tuottava henkilöstö siirtyy Certia Oy:lle vanhoina työntekijöinä. Liikkeenluovutukseen sisältyy talouden peruspalvelut eli osto- ja myyntireskontra, kirjanpito, maksuliikenne sekä matkalaskut. Siirtyvän henkilöstön määrä täsmentyy luovutusprosessin aikana. Tällä hetkellä siirtyviä henkilöitä arvioidaan olevan neljä. Yliopiston talouspalveluissa työskentelee kokonaisuudessaan 65 työntekijää.

Ulkoistamisen taustalla on talouspalveluiden toimialan yleinen teknologinen kehitys, mikä mahdollistaa prosessien laajemman automatisoinnin ja tehostamisen. Tämä edellyttää merkittäviä teknologia- ja kehityspanostuksia, joiden toteuttaminen yksittäiselle yliopistolle ei ole kannattavaa.

Talous- ja rahoitusjohtaja Heini Koskenvuori kertoo, että muutoksen tavoitteena on vapauttaa työaikaa teknologian avulla rutiinityöstä kokonaisuuksien hallintaan ja siten vastaamaan paremmin yliopiston toiminnan palvelutarpeita.

Certia Oy on yliopistojen omistama osakeyhtiö, josta Itä-Suomen yliopisto omistaa 18,12 prosenttia. Certia Oy tuottaa palveluita yhdeksälle yliopistolle ja yhtiön tuottamissa palveluissa pystytään hyvin huomioimaan yliopiston erityistarpeet talouspalveluissa. Itä-Suomen yliopiston palkanlaskentapalvelut tuotetaan jo ennestään Certiassa.

Talous- ja rahoitusjohtaja Heini Koskenvuori, p. 050 569 7560