Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Itä-Suomen yliopisto tuomitsee väkivallanteot mielenosoittajia kohtaan Iranissa

Itä-Suomen yliopisto tuomitsee väkivaltaisuudet mielenosoittajia kohtaan Iranissa. Moraalipoliisi pidätti ja pahoinpiteli Iranissa 22-vuotiaan Masha Aminin tiukkojen hijab-sääntöjen rikkomisen takia. Amin menehtyi vammoihinsa myöhemmin. Tapahtuma on käynnistänyt mielenosoituksia eri puolilla maata.

Itä-Suomen yliopisto on kansainvälinen ja monikulttuurinen yhteisö, johon kuuluu opiskelijoita ja henkilöstöä yli 100 eri maasta. Viimeaikaiset tapahtumat Iranissa herättävät huolta yhteisössämme.

Yliopistoyhteisöömme kuuluu iranilaisia opiskelijoita, väitöskirjatutkijoita ja henkilöstöä, ja haluamme ilmaista tukemme heille ja heidän perheilleen sekä koko tiedeyhteisöllemme, jotka ovat huolestuneita Iranin tapahtumista.

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen(at)uef.fi, p. 040 728 8057
Tuomo Meriläinen, hallintojohtaja, Itä-Suomen yliopisto, tuomo.merilainen(at)uef.fi, p. 040 355 2299