Itä-Suomen yliopiston englanninkielinen logo.

Itä-Suomen yliopisto tukee ukrainalaisia opiskelijoitaan ja henkilöstöään

Itä-Suomen yliopisto tuomitsee Venäjän sotatoimet Ukrainassa ja ilmaisee tukensa ukrainalaisille opiskelijoilleen ja henkilöstölleen.

Itä-Suomen yliopisto on kansainvälinen ja monikulttuurinen yhteisö, johon kuuluu opiskelijoita ja henkilöstöä yli 100 kansallisuudesta. Viimeaikaiset sotatapahtumat Ukrainassa herättävät huolta yhteisössämme.

Yliopistoyhteisöömme kuuluu ukrainalaisia opiskelijoita, väitöskirjatutkijoita ja henkilöstöä, joihin yliopisto on suoraan yhteydessä tuen tarjoamiseksi. Haluamme ilmaista tukemme heille ja heidän perheilleen sekä koko tiedeyhteisöllemme, jotka ovat huolestuneita Ukrainan tapahtumista. Tarvitsemme yhteisöllisyyttä enemmän kuin koskaan ja meidän on tarjottava tukeamme niille, jotka sitä tarvitsevat.

Yliopisto on perustanut Ukraina-valmiusryhmän, joka valmistelee tukitoimia opiskelijoille ja henkilöstölle ja koordinoi yliopiston muita tarvittavia toimenpiteitä.

Mikäli opiskelijat tarvitsevat tukea huoleensa, tukikanavat tavoitat Kamu-palvelun kautta. Henkilöstömme saa tarvittaessa apua työterveyshuollon kautta.

Lisätietoja

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, p. 040 728 8057

Tuomo Meriläinen, hallintojohtaja, Itä-Suomen yliopisto, tuomo.merilainen@uef.fi, p. 040 355 2299