Nainen, jolla on kasvomaski

Itä-Suomen yliopisto tiukentaa maskisuositustaan 8.10. alkaen; kevätlukukaudella 2021 lähiopetusta järjestetään mahdollisuuksien mukaan

Itä-Suomen yliopisto vastaa koronavirusepidemian kiihtymiseen kampuskaupungeissaan ja suosittelee kasvomaskin käyttöä kaikissa tiloissa, joissa on kerralla useampia henkilöitä, myös luennoilla. Uusi maskisuositus tulee voimaan torstaina 8.10.2020. Aiemmin suositus koski vain tilanteita, joissa turvavälin pitäminen ei ole mahdollista.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa kasvomaskit kampuksillaan opiskeleville ja työskenteleville opiskelijoilleen ja henkilöstölleen, ja niitä on saatavilla kampusrakennusten pääauloissa. Yliopiston hankkimat kasvomaskit ovat kirurgisia suu-nenäsuojuksia (tyyppi II).

Kevätlukukauden 2021 opetusjärjestelyt

Kevätlukukauden 2021 opetus suunnitellaan siten, että turvavälejä (1,5–2 m) voidaan noudattaa ja että samassa tilassa on enintään 50 henkilöä. Lähiopetusta järjestetään ensisijaisesti syksyllä 2020 aloittaneille opiskelijoille. Lähiopetusta järjestetään myös kursseilla, joilla etäopetus ei ole mahdollista. Muuten lähiopetusta pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan turvallisuus huomioiden. Tämä koskee sekä suomenkielistä että vieraskielistä opetusta.

Kevätlukukaudella 2021 kurssi-ilmoittautuminen on pakollista. Opetushenkilökunnalla on oltava listat lähiopetukseen osallistuneista opiskelijoista.

Kevätlukukaudella yleisiä tenttejä ei edelleenkään järjestetä, mutta pienryhmätenttejä opettajan valvomana on mahdollista toteuttaa, kunhan turvaväleistä huolehditaan. Maksimihenkilömäärä 50 henkeä.

Opetuksen suunnittelun ja tiedottamisen aikataulu

• 30.10. dekaanin päätös ja tiedotus lähiopetuksena ja etäopetuksena järjestettävästä opetuksesta
  • 30.11. opiskelijoille päivitetyt tiedot tammi-helmikuun opetuksen aikatauluista ja tiloista ovat saatavilla WebOodista
  • 17.12. opiskelijoille päivitetyt tiedot maalis-toukokuun opetuksen aikatauluista ja tiloista ovat saatavilla WebOodista.

Valintakokeet 2021

Itä-Suomen yliopisto julkaisee kevään yhteisvalinnan valintaperusteet Opintopolussa lokakuun loppuun mennessä.

Päivitetty maskisuositus:

Itä-Suomen yliopiston kasvomaskisuositus henkilöstölle ja opiskelijoille (voimassa 8.10.2020 alkaen)

Itä-Suomen yliopisto suosittelee kasvomaskin käyttöä kaikissa tiloissa, joissa on kerralla useampia henkilöitä, myös luennoilla. Aiemmin suositus koski vain tilanteita, joissa turvavälien pitäminen ei ole mahdollista.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa kasvomaskit kampuksillaan opiskeleville ja työskenteleville opiskelijoilleen ja henkilöstölleen, ja maskeja on saatavilla kampusrakennusten pääauloissa.

Henkilöstön jäsenille maskit tarjotaan myös työmatkoille, jotka tapahtuvat julkisilla liikennevälineillä tai kimppakyytejä hyödyntäen. Kodin ja työpaikan välillä kulkemiseen yliopisto ei tarjoa maskeja.

Opiskelijoiden harjoitteluissa noudatetaan harjoittelupaikan (kuten sairaalan) omia turvallisuusohjeita.

Yliopiston tarjoamat kasvomaskit ovat tarkoitettu kampuksella käytettäviksi, eivät siis yksityiskäyttöön.

Yliopiston kasvomaskisuositusta päivitetään tarvittaessa valtakunnallisten suositusten mukaisesti.

Yliopiston hankkimat kasvomaskit ovat kirurgisia suu-nenäsuojuksia (tyyppi II).

KASVOMASKIN KÄYTTÖOHJE

• Puetaan päälle puhtain käsin.
  • Ei kosketeta käytön aikana.
  • Riisutaan nauhoista ottamalla kiinni puhtain käsin ja poistetaan käytöstä, minkä jälkeen pestään kädet.

Lisäohjeita:

Hengityksensuojaimen pukeminen (Filha ry / pdf)

Kirurgisen suu-nenäsuojuksen käyttö (Uskalla Auttaa Koulutuspalvelut / Youtube-video)

Lisätietoja suosituksesta:

COVID-19 (at) uef.fi