Itä-Suomen yliopisto tarjoaa opiskelupaikan Oikeusguru-kilpailussa menestyneelle

Lukiolaiset pääsevät kuluvan syksyn aikana testaamaan lakitiedon taitojaan ensimmäistä kertaa järjestettävässä Oikeusguru-kilpailussa. Kaksi kilpailussa menestynyttä saa oikeustieteellisen alan opiskelupaikan Lapin ja Itä-Suomen yliopistoihin.

Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton HYOL ry:n ja Suomen Lakimiesliiton järjestämä Oikeusguru-kilpailu tutustuttaa lukiolaisia oikeustieteen opiskeluun ja testaa heidän osaamistaan lakitiedossa. Koko Suomen laajuinen alkukilpailu järjestetään sähköisesti 6.11.2019 kaikissa kilpailuun ilmoittautuneissa lukioissa. Suomen ensimmäinen Oikeusguru valitaan joulukuussa korkeimman oikeuden tiloissa järjestettävässä finaalissa.

Kilpailu tarjoaa lukiolaisille valintakokeiden ja ylioppilastodistuksen ohella väylän saada opiskelupaikka oikeustieteen alalla. Itä-Suomen yliopisto ja Lapin yliopisto myöntävät kumpikin hakemuksesta opinto-oikeuden yhdelle kilpailussa menestyneelle. Kilpailun kautta oikeustieteen opiskelupaikka avautuu siis kahdelle lakitiedon osaajalle. Lisäksi parhaat saavat myös rahapalkinnot

Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksen johtaja Tapio Määttä ja Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan varadekaani Ilari Hovila toivovat kilpailun kannustavan ylipäätään lakitiedon opiskeluun jo lukiovaiheessa. Yliopistojen edustajat osallistuvat myös kilpailun kysymysten laadintaan ja loppukilpailun tuomarointiin.

Myös Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander toivoo kilpailun korostavan oikeudellisiin kysymyksiin liittyvän tiedon merkitystä.

– Esimerkiksi kansalaisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvillä aiheilla on tärkeä merkitys jo peruskoulussa, mutta oikeudellisen tiedon merkitys korostuu viimeistään lukiossa, Tilander toteaa.

­– Kilpailun avulla lukiolaiset saavat myös nykyistä paremman kuvan oikeustieteen opinnoista yliopistossa. Tämä on hyvä asia jo siksi, että opiskelemaan siirtymistä halutaan jouduttaa nykyisestä ja se sujuu sitä nopeammin, mitä paremmin eri opiskeluvaihtoehdot ja niiden sisällöt tunnetaan lukiolaisten keskuudessa.

Myös HYOLin puheenjohtaja Eero Kitunen toivoo Oikeusguru-kilpailun lisäävän lukiolaisten kiinnostusta yhteiskuntaopin ja erityisesti lakitiedon opetusta kohtaan.

– On hienoa, että Oikeusguru-kilpailu tarjoaa oikeustieteellisistä yliopisto-opinnoista kiinnostuneille lukiolaisille mahdollisuuden saavuttaa haluamansa jatko-opiskelupaikka, Kitunen sanoo.

Oikeusguru-kilpailun nettisivut: www.lakimiesliitto.fi/oikeusguru

Lisätiedot: