Yleiskuvaa toimistolta.

Itä-Suomen yliopisto ottaa käyttöön sisäisen ilmoituskanavan väärinkäytöksille

Euroopan unioni on säätänyt niin sanotun whistleblowing-direktiivin, jonka tarkoitus on varmistaa, että EU-säännösten rikkomuksia työssään havaitseva voi ilmoittaa nimettömästi epäilemistään väärinkäytöksistä joutumatta negatiivisten toimenpiteiden kohteeksi.

Suomessa ilmoittajansuojelulaki on arvioitu tulevan voimaan vuoden 2023 alussa. Ilmoittajansuojelulaki suojaa kaikkia julkisella ja yksityisellä sektorilla työskenteleviä henkilöitä. Sääntely koskee muun muassa julkisten hankintojen, yksityisyyden ja henkilötietojen suojan sekä verkko- ja tietojärjestelmien turvallisuuden rikkomuksia.

Itä-Suomen yliopisto ottaa käyttöön sisäisen ilmoituskanavan, kun ilmoittajansuojelulaki on tullut voimaan. Sisäinen ilmoituskanava on tarkoitettu yliopistoyhteisön jäsenille ja sidosryhmille. Valtakunnallisesti keskitetty ilmoituskanava toimii oikeuskanslerin viraston alaisuudessa.

Ilmoittaminen kanavassa tapahtuu luottamuksellisesti: ilmoittaja, ilmoituksen kohde, muiden henkilöllisyys ja muut henkilötiedot suojataan kanavassa. Ilmoittaja saa vastaanottoilmoituksen 7 päivän kuluessa, ja toimenpiteistä tulee kertoa 3 kuukauden kuluessa. Vastatoimet ilmoittajaa kohtaan on kielletty.

Yliopiston sisäinen ilmoituskanava perustetaan sähköisen asiointipalvelun yhteyteen. Yliopistoyhteisön ulkopuolisia ilmoittajia varten luodaan uef.fi-verkkosivujen kautta yhteys asiointipalveluun.

Yliopiston hallitus käsitteli ilmoituskanavan perustamista kokouksessaan 14. joulukuuta 2022.

Lisätietoja

Petri Rintamäki, lakiasiainjohtaja, Itä-Suomen yliopisto, petri.rintamaki@uef.fi

Laura Aivio, lakimies, Itä-Suomen yliopisto, laura.aivio@uef.fi

Helena Eronen, tietosuojavastaava, Itä-Suomen yliopisto, helena.eronen@uef.fi