Tuulivoimalat muodostavat tuulipuiston kumpuilevassa maisemassa.

Itä-Suomen yliopisto mukaan maailmanlaajuiseen kiertotalousverkostoon

Itä-Suomen yliopisto on valittu jäseneksi maailmanlaajuiseen Ellen MacArthur Foundationin kiertotalousverkostoon.

Ellen MacArthur Foundationin keskeisimpiä tehtäviä on edistää ja kehittää globaalisti kiertotaloutta yhdessä yritysten, tutkijoiden, yhteiskunnallisten toimijoiden ja muiden instituutioiden kanssa sekä tarjota kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden arvonluonnille.

Itä-Suomen yliopiston jäsenyys verkostossa luo edellytyksiä kestävän yhteiskunnan ja kiertotalouden edistämiseen opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kautta. Jäsenyys mahdollistaa myös vahvemman verkottumisen kiertotalouden tärkeimpien kumppaneiden kanssa.

Profiled universities verkoston tärkeimpänä tehtävänä on kehittää kiertotalouden koulutusta lähtien peruskoulusta tohtorikoulutukseen saakka. Koulutus on ratkaisevassa roolissa kestävän yhteiskunnan rakentamisessa, koska globaalit ongelmat ja ratkaisut vaativat niin yksilöiltä kuin organisaatioilta innovatiivisia ratkaisuja. Tiedon ja taidon lisääminen sekä niiden soveltaminen ovat avainasemassa, kertoo professori Hanna Lehtimäki.

– Kestävän kiertotalouden edistäminen tarkoittaa ensisijaisesti luonnonvarojen käytön vähentämistä, materiaali-, energia- ja ravinnekiertojen sulkemista sekä sitä, että tuotteiden, materiaalien ja resurssien arvo säilyy taloudessa mahdollisimman kauan. Kiertotaloutta tarkastellaan yritysten, kaupunkien ja muiden organisaatioiden sekä kansalaisten toiminnassa, ja sen edistäminen vaatii laajaa yhteistyötä yhteiskunnan eri tasoilla. Kestävää kiertotaloutta edistettäessä tulee arvioida ja ottaa huomioon toiminnan taloudelliset, sosiaaliset ja ekologiset vaikutukset, toteaa tutkimuspäällikkö Ville-Veikko Piispanen.

Itä-Suomen yliopisto on tutkimuksen kautta profiloitunut kestävän kiertotalouden ja yhteiskunnan teemoihin. Yliopiston monitieteinen RESOURCE-tutkimusyhteisö pureutuu eri tieteenalojen tutkimushankkeissa kestävyysteemoihin. Siirtyminen hiilineutraaliin talouteen ja luonnonvarojen kestävään käyttöön edellyttää systeemisiä muutoksia yhteiskunnissa, ja RESOURCE tutkii näiden kestävyyssiirtymien yhteiskunnallisia haasteita kiertotalouden, energian ja raaka-aineiden aloilla. Yhteistyö Ellen MacArthur Foundationin kanssa tuo uusia mahdollisuuksia tutkimuksen kehittämiseksi laajojen verkostojen kautta ja edistää kestävyysteemojen integroimista opetukseen.

Professori Hanna Lehtimäki, Itä-Suomen yliopisto, kauppatieteiden laitos, hanna.lehtimaki@uef.fi, p. 050 573 2742

Tutkimuspäällikkö Ville-Veikko Piispanen, Itä-Suomen yliopisto, kauppatieteiden laitos, ville-veikko.piispanen@uef.fi, p. 040 355 3982

Keskustele RESOURCE-tutkijoidemme kanssa Twitterissä ja LinkedInissä.