UEF-tunnus.

Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto ja LUT-yliopisto: hallituksen allianssimallissa unohdetaan yliopistojen merkitys Suomen talouden kasvussa

​​​​​​​Itä-Suomen, Jyväskylän ja LUT yliopistojen rehtorit ovat huolissaan hallituksen esittämästä kaupunkien allianssimallista. Rehtorit painottavat, että kasvavat yliopistokaupungit, Jyväskylä, Kuopio ja Lahti ovat keskeisessä roolissa rakentamassa Suomen kilpailukykyä.

Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen, Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala ja LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa ilmaisevat huolensa siitä, että merkittävät koulutusta ja tutkimusta järjestävät yliopistokaupungit Jyväskylä, Kuopio ja Lahti on jätetty pois pääministeri Petteri Orpon johtaman hallituksen strategisesta kaupunkiallianssista.

Suurista yli 120 000 asukkaan kaupungeista ryhmään on kutsuttu mukaan Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu ja Turku. Allianssiin valittujen kaupunkien tavoitteena on vastata muun muassa osaavan työvoiman saatavuuteen ja osaamisen vahvistamiseen liittyviin haasteisiin.

Rehtoreiden mukaan yhteistyömallissa unohdetaan yliopistojen panos Suomen talouden ja yhteiskunnan kehityksessä. Koulutusta ja tutkimusta tarvitaan ratkomaan keskeisiä haasteita, kuten ilmastonmuutosta, osaajapulaa ja maahanmuuttoa. On selvää, että allianssissa tehdyt valinnat vaikuttavat jatkossa myös yliopistojen asemaan.

”Jyväskylässä joka kolmas vastaantuleva on opiskelija. Sen lisäksi, että koulutamme merkittävän osan maahamme valmistuvista opettajista ja psykologeista, olemme myös Suomen toiseksi suurin IT-alan kouluttaja”, Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala painottaa.

”Ainoana liikuntatieteellisenä tiedekuntana ja suurena sote-kouluttajana meiltä valmistuu joka vuosi paljon tulevaisuuden asiantuntijoita niin hyvinvointi-, terveys- kuin sosiaalialalle”, Ojala jatkaa.

Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen ja LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa pitävät hallituksen mallia eriarvoistavana. Vaikka itäisen Suomen haasteet ovat tiedossa, hallitus on tipauttanut keskisen ja itäisen Suomen suunnitelmiensa ulkopuolelle.

”Lahdessa rakennetaan merkittävää sähköisen liikenteen kasvutarinaa yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa. Vihreän siirtymän eteen töitä paiskivat toimijat kuten Kempower tarvitsevat kumppanikseen kehityksen kärjessä olevan kasvavan kotikaupungin ja vankan valtakunnallisen tuen”, LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa painottaa.

Myös Kuopion turvallisuusosaamiskeskittymän painoarvo kasvaa tulevaisuudessa, ja terveys- ja hyvinvointiteknologiaa tarvitsee koko ikääntyvä Eurooppa.

”Kuopion Savilahden kampukselle on muodostunut kansainvälisestikin ainutlaatuinen terveyden ja hyvinvoinnin tutkimuksen, koulutuksen ja yritystoiminnan keskittymä. Koulutusohjelmistamme valmistui viime vuonna yli 3 000 korkeakoulutettua, jotka sijoittuvat erittäin monialaisesti niin itäisen Suomen kuin muunkin Suomen työelämätarpeisiin”, Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

Jukka Mönkkönen, rehtori, Itä-Suomen yliopisto, jukka.monkkonen@uef.fi, 040 728 8057

Jari Ojala, rehtori, Jyväskylän yliopisto, jari.ojala@jyu.fi, puh. 0400 247 387

Juha-Matti Saksa, rehtori, LUT-yliopisto, juha-matti.saksa@lut.fi, 0400 166 659