UEFin liput.

Itä-Suomen yliopisto ja Ramboll aloittavat yhteistyön

Itä-Suomen yliopisto ja suunnittelu- ja asiantuntijayritys Ramboll Finland Oy allekirjoittivat toukokuussa yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on monialaisen tutkimus- ja opetusyhteistyön kehittäminen ja vahvistaminen erityisesti ympäristö- ja terveysaloilla, joissa molemmilla osapuolilla on vahvaa kansallista ja kansainvälistä osaamista.

—Yhteiskehittämiseen ja ekosysteemiajatteluun perustuvat strategiset kumppanuudet eri toimijoiden kanssa ovat yliopistomme vaikuttavuusajattelun ydintä. Nyt solmittu sopimus on merkittävä askel Itä-Suomen yliopiston ja yritysten välisten kumppanuusmallien luomisessa ja laajentamisessa, rehtori Jukka Mönkkönen sanoo.

—Strateginen kumppanuus soveltuu erityisen hyvin yhteistyöhömme Itä-Suomen yliopiston kanssa. Näin pääsemme hyödyntämään kummankin organisaation laajaa tietopohjaa ja soveltamaan uusinta tutkittua tietoa laajalti myös elinkeinoelämän kestäviin ratkaisuihin. Oppilaitosyhteistyö on meille tärkeää, ja vuoden 2019 aikana tarjosimme harjoittelupaikan yli 130 opiskelijalle, sanoo toimialajohtaja Jaana Tyynismaa Rambollista.

—Käytännössä yhteistyö luo pohjaa innovaatioille ja uudelle osaamiselle, sekä edistää opetuksen työelämälähtöisyyttä muun muassa opiskelijaprojektien, kuten harjoittelu- ja opinnäyteprojektien, sekä yhteisten tutkimus- ja asiakasprojektien kautta, toteaa ympäristö- ja biotieteiden laitoksen johtaja, professori Maija-Riitta Hirvonen.

—Otimme käyttöön talven aikana yritysyhteistyön kumppanuusmallin vahvistaaksemme yliopiston ja elinkeinoelämän välistä kanssakäymistä. Kumppanuusmalli pitää sisällään tutkimus- ja koulutusyhteistyön sekä strategisen tason yhteistyön. Myös muita yritysyhteistyön palveluja ja alustoja kehitetään. Tarkoituksena on madaltaa yhteenoton kynnystä sekä yhteistyön aloittamista, kertoo asiakkuuspäällikkö Harri Niska Itä-Suomen yliopistosta.

Sopimus allekirjoitettiin 12.5.2020.

Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 040 728 8057, jukka.monkkonen (a) uef.fi

Asiakkuuspäällikkö Harri Niska, Itä-Suomen yliopisto, p. 044 265 1291, harri.niska (a) uef.fi

Toimialajohtaja Jaana Tyynismaa, Ramboll Finland Oy, p. 040 5682642, jaana.tyynismaa (a) ramboll.fi