Mukeja käsissä.

Itä-Suomen yliopisto ja Diak sopivat yhteisestä maisteritason diakoniakoulutuksesta

Itä-Suomen yliopiston teologian osasto ja Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) ovat sopineet yhteisistä diakonia-alan opinnoista maisteriksi valmistuville. Uuteen koulutukseen voivat ottaa osaa yliopiston teologian opiskelijat ja ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittamaan hyväksytyt Diakin opiskelijat.

– Vastaavaa maisteritason diakoniakoulutusta ei suomalaisissa yliopistoissa ja korkeakouluissa ole toistaiseksi ollut. Ajankohtainen maailmantilanne lisää kiinnostusta kristinuskon auttamiseen, toisten huomioonottamiseen, vastuuseen ja solidaarisuuteen liittyvän käytännöllisen toiminnan tutkimiseen ja syvempään oppimiseen, teologisen osaston pedagoginen johtaja, yliopistonlehtori Suvi-Maria Saarelainen Itä-Suomen yliopistosta kertoo.

Uusi sopimus laajentaa teologian osaston ja Diakin aiempaa ristiinopiskelua koskevaa yhteistyösopimusta.  Uusiin opintoihin sisältyvät diakoniapainotteiset syventävät opinnot ja yhdessä toteutettavat tutkielmaseminaarit. Ristiinopiskelun vahvistamisen tavoitteena on edistää Bolognan sopimuksen mukaista opintojen polkua ylemmistä amk-tutkinnoista kohti jatko-opintopolkua aina tohtorin tutkintoon saakka.

Uudet diakonia-alan opinnot alkavat vuoden 2023 elo-syyskuussa Itä-Suomen yliopistossa ja Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Opiskelijat ovat kirjoilla omassa oppilaitoksessaan ja suorittavat tutkintonsa sinne. Tutkintoon sisältyvistä kursseista ja seminaareista suuri osa on yhteisiä.

– Ne voidaan toteuttaa kummassa hyvänsä oppilaitoksista tai niissä voi olla esimerkiksi kaksi opettajaa, joista toinen on Itä-Suomen yliopistosta ja toinen Diakista.

Yliopistonlehtori Suvi-Maria Saarelainen, puh. 050 467 6975, suvi-maria.saarelainen(at)uef.fi