MOOC-verkkokurssit

Itä-Suomen yliopisto avasi oikeustieteen MOOC-kurssit

Itä-Suomen yliopisto on ensimmäisenä suomalaisena yliopistona luonut oikeustieteeseen kaikkien suoritettavissa olevat avoimet verkkokurssit. MOOC-kursseina avatut Oikeustieteen perusteet (1 op) ja Juridinen kirjoittaminen ja tiedonhankinta (2 op) antavat perusvalmiuksia oikeustieteen opiskeluun.

– Haluamme MOOC-kursseillamme avata kaikille mahdollisuuden aloittaa joustavasti matalalla kynnyksellä oikeustieteen opinnot ja edistää näin jatkuvaa oppimista. Kurssit soveltuvat hyvin myös lukiolaisille oikeustieteen opintoihin tutustumiseen, oikeustieteiden laitoksen johtaja, professori Tapio Määttä kertoo.

Oikeustieteen kaksi MOOC-kurssia voi suorittaa omaan tahtiin haluamassaan aikataulussa. Kaikki kiinnostuneet pääsevät avoimesti ja ilmaiseksi kirjautumaan verkkokursseille sekä tutustumaan oppimateriaaleihin, luentotallenteisiin ja kurssien suoritustapoihin.

Kurssit ovat osa oikeustieteiden laitoksen opetusohjelmaa. Laitoksen kaikki uudet opiskelijat suorittavat Määtän mukaan täsmälleen samat kurssit opintojensa aluksi. Kurssit hyväksytään osaksi tutkintoa, jos opiskelija kurssien kautta kiinnostuu oikeustieteen opinnoista ja tulee valituksi tutkinto-opiskelijaksi.

– MOOC-kurssien jälkeen oikeustieteen opintoja voi joustavasti jatkaa avoimessa yliopistossa. Oikeustieteiden laitos ottaa kaikki ensimmäisen vuoden opinnot (60 opintopistettä) suorittaneet tutkinto-opiskelijaksi ilman kiintiötä ja arvosanakriteeriä suorittamaan julkisoikeuden HTK ja HTM –tutkintoja, Määttä sanoo.

Määtän mukaan oikeustieteiden laitos on varautunut ensimmäisen lukuvuoden aikana 5 000:een MOOC-kurssien suorittajaan.

Jos opiskelija haluaa MOOC-kurssista suoritusmerkinnän opintorekisteriin ja opintopisteet, hänen tulee kirjautua Itä-Suomen yliopiston avoimen yliopiston opiskelijaksi ja maksaa avoimen yliopiston opintomaksu.

Lisätietoja Itä-Suomen yliopiston MOOC-kursseista: https://haeyliopistoon.fi/mooc-kurssit/

Lisätietoja: oikeustieteiden laitoksen johtaja, professori Tapio Määttä, puh. 050 575 1589