Tekstitarroja lasiseinässä.

Itä-Suomen yliopisto 20 tieteenalalla maailman 500 parhaan yliopiston joukossa kansainvälisissä vertailuissa

Itä-Suomen yliopiston tieteenalat menestyivät hyvin Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects- ja THE World University Rankings by Subject -yliopistovertailuissa.

Itä-Suomen yliopisto vahvisti asemaansa geotieteiden alalla kansainvälisessä maailman yliopistojen tieteenalakohtaisessa Shanghai Ranking -vertailussa. Alan tutkimus arvioitiin maailman viidensadan parhaimman yliopiston joukkoon sijoille 301–400.

Matkailun ja farmasian alalla Itä-Suomen yliopisto pysytteli yhä 100 maailman parhaan yliopiston joukossa (sijat 76–100) sekä ilmakehätieteen tutkimuksessa 150 parhaan yliopiston joukossa.

Uutena alana listalle nousi Itä-Suomen yliopistosta tietojenkäsittelytiede, joka arvioitiin vertailussa sijoille 401–500. Kaiken kaikkiaan 12 yliopiston alaa piti sijoituksensa ennallaan, ja kuudella alalla se laski hieman.

Shanghai Ranking's Global Ranking of Academic Subjects 2023 -vertailun uusimmat tulokset julkaistiin 27. lokakuuta. Yliopistojen tieteenalojen arviointi perustuu vertailussa muun muassa tutkimusjulkaisuihin, tutkimuksen laatuun ja vaikuttavuuteen sekä kansainvälisiin verkostoihin ja tunnustuksiin.

Myös Times Higher Education (THE) on julkaissut tuoreen arvion maailman yliopistoista alakohtaisesti. Sen mukaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteet, psykologia ja yhteiskuntatieteet nousivat kukin aloillaan 400 parhaan yliopiston joukkoon. Viisi muuta alaa säilytti paikkansa ennallaan, esimerkiksi oikeustiede pysyi sijalla 201–250 ja kasvatustiede sijalla 251–300. Kahden alan sijoitus laski hieman.

THE World University Rankings by Subject 2024 -arviointiin kuuluu 1 904 yliopistoa 108 maasta. Arviointi perustuu muun muassa opetukseen, tutkimuksen laatuun ja tutkimusympäristöihin sekä kansainvälisyyteen.