UEFin liput.

Instumentariumin Tiedesäätiön Fellow-apuraha Aapo Ristaniemelle

Instrumentariumin Tiedesäätiö jakoi tänä vuonna yli 200 000 euroa apurahoja Itä-Suomen yliopiston tutkijoille tuki- ja liikuntaelinsairauksiin ja lihavuuteen liittyviin tutkimushankkeisiin. Apurahansaajat julkistettiin 14. helmikuuta.

Alla Itä-Suomen yliopiston apurahansaajat ja rahoitetut hankkeet.

Fellow-apuraha:

FT Aapo Ristaniemi, Nivelsiteiden adaptaatio nivelrikkoisessa polvessa, 150 000 €

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ihmisen polven nivelsiteiden mekaaniset ominaisuudet muuttuvat nivelrikon eri vaiheissa ja mikä mikrorakenteessa ja koostumuksessa selittää näitä muutoksia. Mekaanisten ominaisuuksien muutoksia tunnetaan nykyään huonosti, vaikka niillä on suuri vaikutus polven kudosten kuormittumiseen ja siten nivelrikon etenemiseen. Nivelsiteitä tutkitaan mekaanisilla testeillä yhdistettynä laskennalliseen mallinnukseen ja biokemiallisin ja histologisin menetelmin. Tutkimuksessa saatu uusi tieto mahdollistaa nivelrikon tarkastelemisen koko polven sairautena sekä auttaa kehittämään uusia hoitoja nivelsiteille. Ottamalla huomioon nivelsiteissä tapahtuvat muutokset voidaan nivelrikkoisten polvien hoito määritellä ja kohdentaa paremmin.

Väitöskirja-apurahat:

Johanna Matilainen, Rasvakudoksesta erittyvien solunulkoisten vesikkeleiden rooli lihavuudessa, 15 000 €
Petri Paakkari, Nivelruston varjoainetehosteinen kuvantaminen käyttäen kaksoisvarjoainetta ja monienergistä tietokonetomografiaa, 12 000 €
Tomi Nissinen Osteoporoottisen murtumariskin ennustaminen koneoppimismenetelmillä, 28 500 €

Tutkijoiden yhteystiedot UEF Connect -palvelussa

Avainsanat