Senioreja ryhmäliikuntatunnilla.

Ikääntyneiden ryhmätoiminnan kustannusvaikuttavuudesta tarvitaan enemmän tietoa

Erilaisten ryhmämuotoisten toimintamallien nähdään edistävän ikääntyneiden kokemusta osallisuudesta. Itä-Suomen yliopistossa tehty taloudellisten arviointien kirjallisuuskatsaus osoittaa, että ryhmätoiminta parantaa ikääntyneiden osallisuutta jollakin vaikuttavuuden mittarilla. Kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että aiemmissa tutkimuksissa taloudellisten vaikutusten arviointia on tehty vain vähän.

– Ikääntyneille suunnatun ryhmätoiminnan taloudellisesta arvioinnista on hyvin vähän tutkimusta ja tehtyjen tutkimusten vertailu on vaikeaa. Niiden tulosten perusteella ei voida päätellä, onko ryhmätoiminta kustannusvaikuttavaa vai ei, tutkija Anna-Maria Ruuskanen sanoo.

Gerontologia-lehdessä ilmestyneessä kirjallisuuskatsauksessa haettiin tutkimuksia kahdesta tietokannasta maalis‒huhtikuussa 2021. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista taloudellista arviointia ikääntyneiden osallisuutta tukevista ryhmätoiminnoista on tehty ja millaisia vaikutuksia ryhmätoiminnoilla on näissä tutkimuksissa havaittu ikääntyneiden osallisuuteen.

Tutkitut interventiot sisälsivät liikunnallisia, taiteellisia ja elämäntapoihin keskittyviä ryhmätoimintoja. Niiden kesto vaihteli kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen. Tutkimusten perusteella ei havaittu, että säännöllinen ryhmätoiminta osallisuuden edistäjänä olisi kustannusvaikuttavaa. Ryhmätoimintaan osallistuminen kuitenkin saattoi jossakin määrässä parantaa ikääntyvien osallisuutta.

Tutkimuksissa käytetyissä osallisuuden mittareissa oli vaihtelua ja usein mitattiin osallisuuden eri osa-alueita, kuten yksinäisyyttä ja sosiaalisia verkostoja. Useamman erilaisen validin mittarin käyttäminen samassa tutkimuksessa parantaa tulosten luotettavuutta.

Kirjallisuuskatsauksessa mukana olleissa tutkimuksissa oli yleensä valittu rahoittajan näkökulma ja tarkasteltu vain intervention kustannuksia ja terveydenhuollon kustannuksia. Rajaus ei anna kokonaisvaltaista arviota ryhmätoiminnan kustannusvaikuttavuudesta, sillä se jättää ulkopuolelle muut palvelut ja osallistujien kustannukset.

– Kustannusnäkökulma tulisi saada mukaan tutkimuksiin. Aihetta tulisi myös tutkia enemmän, jotta löydetään kustannusten näkökulmasta tuloksellisimmat keinot ikääntyvän väestön osallisuuden edistämiseksi.

Tutkimusjojtaja, dosentti Eila Kankaanpää, eila.kankaanpaa(at)uef.fi, 040 355 2672

Tutkimusartikkeli:

Anna-Maria Ruuskanen, Hanna Ristolainen, Elisa Tiilikainen, Päivi Topo, Eila Kankaanpää. Ikääntyneiden ryhmätoiminnan taloudellinen arviointi ja vaikutukset osallisuuteen. Gerontologia vol 37 Nro 1 (2023). https://doi.org/10.23989/gerontologia.115373