Pills

Iäkkäillä vältettävien lääkkeiden aloittaminen lisää murtumien ja kuolleisuuden riskiä sekä sairaalakustannuksia

Vältettävien lääkkeiden käytön aloitukseen liittyy iäkkäillä lisääntynyt sairaalahoitoa vaativien murtumien ja kuolleisuuden riski, todettiin äskettäin The European Journal of Health Economics -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa. Lisäksi vältettävien lääkkeiden käyttö oli yhteydessä suurentuneisiin sairaalakustannuksiin.

Iäkkäille vältettäviksi lääkkeiksi luokiteltiin lääkkeet, joiden käyttöön liittyvien riskien on arvioitu olevan suurempia verrattuna niistä saatavaan kliiniseen hyötyyn. Tässä tutkimuksessa vältettävät lääkkeet määriteltiin Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean ylläpitämän Lääke75+-tietokannan mukaan.

Tutkimuksessa seurattiin valtakunnallisen rekisterin avulla yli 20 000:ta kotona asuvaa 65 vuotta täyttänyttä suomalaista vuosien 2002 ja 2013 välisenä aikana. Vältettäviä lääkkeitä ostaneille poimittiin vertailuhenkilöt niiden tutkimushenkilöiden joukosta, jotka eivät olleet ostaneet vältettäviä lääkkeitä 12 vuoden seurannan aikana.

Tutkimus osoittaa, että sairaalahoitoa vaativien murtumien ja kuolleisuuden riski on suurentunut vältettävien lääkkeiden aloituksen yhteydessä. Sairaalakustannuksia, jotka liittyvät vältettäviin lääkkeisiin, ei ole tutkittu aikaisemmissa eurooppalaisissa tutkimuksissa yhtä pitkällä seuranta-ajalla.

Vältettävien lääkkeiden määräämisen tulee perustua aina tarkoin harkittuun kliiniseen päätökseen, ottaen huomioon lääkehoitoon liittyvät riskit. Lääke75+-tietokanta tukee terveydenhuollon ammattilaisten lääkehoitopäätöksiä ja on maksutta kaikkien käytettävissä Fimean nettisivulla.

Tutkimus toteutettiin Itä-Suomen yliopiston, Fimean ja Kelan yhteistyönä.

Virva Hyttinen, nuorempi tutkija, Itä-Suomen yliopisto, sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Kuopio, p. 050 373 1967, virva.hyttinen(at)uef.fi

Johanna Jyrkkä, tutkija, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Lääkehoitojen arviointi -prosessi, p. 029 522 3514, johanna.jyrkka(at)fimea.fi

Tutkimusartikkeli:

The Association of Potentially Inappropriate Medication Use on Health Outcomes and Hospital Costs in Community-Dwelling Older Persons: A Longitudinal 12-year Study. Hyttinen Virva, Jyrkkä Johanna, Saastamoinen Leena K, Vartiainen Anna-Kaisa, Valtonen Hannu. The European Journal of Health Economics. DOI: 10.1007/s10198-018-0992-0. Julkaistu verkossa 5.7.2018: https://link.springer.com/article/10.1007/s10198-018-0992-0