Pyöreitä tarroja lasiseinällä.

Iäkkäiden järkevän lääkehoidon implementointitutkimukseen rahoitus Kelalta

Itä-Suomen yliopiston sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos on saanut Kansaneläkelaitokselta 133218 euron jatkorahoituksen MEDIFF-tutkimushankkeelle. Hankkeessa kartoitettiin aikaisemmat implementointitutkimukset, jotka liittyvät iäkkäillä vältettävien lääkkeiden käyttöön.

Nyt saadulla tutkimusrahoituksella arvioidaan rekisteritutkimuksen keinoin kansallisten iäkkäiden lääkehoidon toteutusta ohjaavien Lääke75+-tietokannan ja Muistisairauksien Käypä hoito -suosituksen uudistuksen implementointia Suomessa. Tutkimuksessa tuotettavaa tietoa voidaan hyödyntää implementoinnin arvioinnissa ja uusien strategioiden kehittämisessä. Tutkimus tehdään yhteistyössä lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean kanssa.

Huhtikuussa Research in Social and Administrative Pharmacy -lehdessä julkaistun katsauksen mukaan pitkän aikavälin väestötutkimusta implementoinnin vaikutuksista on tehty hyvin vähän. Katsaus on luettavissa verkossa: Mervi Rantsi, Virva Hyttinen, Johanna Jyrkkä, Anna-Kaisa Vartiainen, Eila Kankaanpää: Process evaluation of implementation strategies to reduce potentially inappropriate medication prescribing in older population: A scoping review. Research in Social and Administrative Pharmacy, 18 April 2021. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2021.04.012

Virva Hyttinen, tutkijatohtori (terveystaloustiede), sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Itä-Suomen yliopisto, virva.hyttinen@uef.fi, p. 050 346 0798