UEF liput lipputangoissa

Humanistit uudistuvassa työelämässä -hanke käynnistyi

Itä-Suomen yliopiston humanistisessa osastossa on käynnistynyt kolmivuotinen Humanistit uudistuvassa työelämässä (Genera) -hanke. Hankkeen keskeinen tavoite on parantaa humanistisilla koulutusaloilla opiskelevien ja niiltä valmistuneiden työelämäyhteyksiä erityisesti Itä-Suomessa.

Hankkeessa kehitetään muun muassa ratkaisumalleja humanistikoulutuksen ja yritysmaailman väliseen kohtaanto-ongelmaan – siihen että koulutus ei aina tunnista työelämän tarpeita eikä työmarkkinoilla aina ole tietoa siitä, mitä humanisti osaa. Hanke tukee eri tahoja tunnistamaan aiempaa paremmin kieli- ja kulttuuriosaamisen mahdollisuudet liiketoiminnassa. Hankkeessa on mukana useita Itä-Suomen alueen yrityksiä ja muita työelämän vaikuttajia. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR) Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 -ohjelmasta.

Hankkeen aikana järjestetään säännöllisesti seminaareja, työpajoja, koulutus- ja verkostoitumistapahtumia, joissa työelämän edustajat eri aloilta kohtaavat humanistiopiskelijoita, -maistereita ja -tohtoreita. Toimintamuotojen toteutetaan tiiviissä yhteistyössä hankekumppaneiden ja kohderyhmien edustajien kanssa. Hankkeen tuloksena syntyy pysyväluonteisia toimintamalleja, verkostoja ja kohtaamispaikkoja, joiden kautta niin koulutus kuin työelämä kykenevät reagoimaan nopeasti muuttuviin tarpeisiin.

Projektipäällikkö Anna Logrén, anna.logren(at)uef.fi, p. 050 431 7670
Vastuullinen johtaja, professori Risto Turunen, risto.turunen(at)uef.fi, 029 445 2100
Ohjaaja, yliopistonlehtori Jukka Mäkisalo, jukka.makisalo(at)uef.fi, 029 445 2138