Kirjapino pöydällä.

Huippusuosittu teologian väylä jatkuu ja laajenee myös ortodoksiseen teologiaan

Itä-Suomen yliopiston teologian osaston ja avoimen yliopiston yhteistyössä kehittämä väylä avataan sekä yleiseen että ortodoksiseen teologiaan. Väylään valitut opiskelijat suorittavat lukuvuoden ajan 29 opintopistettä teologian opintoja avoimessa yliopistossa ja vähintään hyvin tiedoin suoritetuilla opinnoilla heillä on varma paikka teologian tutkinto-opiskelijana.

Väylä on jatkoa tänä lukuvuonna toteutetulle yleisen teologian väyläpilotille, joka vuosi sitten saavutti suurta kiinnostusta.

– Väylän kautta saamme motivoituneita ja hyviä opiskelijoita, joten haluamme jatkaa tällä mallilla. Pilotin perusteella teemme myös tarvittavia muutoksia, jotta väylä palvelee jatkossa entistä paremmin, sanoo eksegetiikan professori Lauri Thurén Itä-Suomen yliopistosta.

Heinäkuussa 2020 valitaan yhteensä 50 opiskelijaa kahteen väyläryhmään, jotka suorittavat avoimessa yliopistossa tutkintotavoitteisesti läntisen tai ortodoksisen teologian opintoja tulevana lukuvuonna. Väyläryhmässä vähintään hyvin tiedoin suoritetut opinnot takaavat paikan teologian tutkinto-opiskelijana Itä-Suomen yliopistossa ilman valintakoetta.

Opiskelijat hakeutuvat väyläryhmän kautta opiskelemaan kandidaatin ja maisterin tutkintoa joko läntisen teologian teologin suuntautumisvaihtoehtoon tai ortodoksisen teologian teologin tai kirkkomusiikin suuntautumisvaihtoehtoon.

– Itä-Suomen yliopisto on ainoa yliopisto Suomessa, jossa voi suorittaa ortodoksisen papin tai kanttorin tehtäviin pätevöittävät opinnot ja olemme iloisia voidessamme tarjota laajemman väylän näihin opintoihin, kertoo yliopisto-opettaja Teemu Toivonen Itä-Suomen yliopistosta. – Ortodoksisessa teologiassa on opiskelijavalinta joka toinen vuosi, jolloin väyläryhmä täyttää hyvin malttamattomille ortodoksisen teologian hakijoille kenties tulevaa välivuotta.

Teologian väylämalli sai alkunsa Toinen reitti yliopistoon (TRY) -hankkeessa, jossa kehitetään avoimen yliopiston väylää opiskelijavalinnan tapana todistusvalinnan ja valintakokeiden rinnalle. Osana väylän kehittämistä on kiinnitetty huomiota myös tiedotus-, neuvonta ja ohjauspalveluihin.

– Opiskelijaryhmän vertaistuki ja toisaalta yliopiston henkilökunnalta saatava neuvonta ja ohjaus näyttäytyvät erityisen tärkeinä, kun opintoja suoritetaan itsenäisesti ja etänä. Näitä palveluita kehitämme edelleen väyläpilotin kokemusten perusteella, kertoo Leea Huusko Itä-Suomen yliopiston avoimesta yliopistosta.

Lue lisää väylien verkkosivuilta: Läntinen teologia ja ortodoksinen teologia

Lisätietoa:

• Professori Lauri Thurén, Itä-Suomen yliopisto, lauri.thuren@uef.fi, puh. 050 5910 991
  • Yliopisto-opettaja Teemu Toivonen, Itä-Suomen yliopisto, teemu.toivonen@uef.fi, puh. 050 4422 312
  • Toinen reitti yliopistoon -hanke, suunnittelija Leea Huusko, Itä-Suomen yliopiston avoin yliopisto, leea.huusko@uef.fi, puh. 050 5119 468